Het web wordt groter en groter, en daarmee ook online shoppen. Heerlijk immers, vanuit je luie stoel je kast vullen. Maar wát shoppen we dan het liefst online en hoeveel? Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) deed een nieuw onderzoek naar ons digitale koopgedrag en daaruit bleek dat bijna driekwart van alle Nederlanders weleens online iets koopt. Dat zijn zo'n 11(!) miljoen mensen.

Vooral 25- tot 45-jarigen zijn volgens het CBS erg actief als het op online inkopen aankomt. Negentig procent van de ondervraagden in deze leeftijdsgroep zegt geregeld online goederen of diensten in te slaan.

Wat ze dan vooral kopen? Welnu, ook dát zocht het CBS uit, en kwam met een Top 10. Komt-ie:

DIT SHOPPEN NEDERLANDERS VOORAL ONLINE

1. Kleding of sportartikelen (47,9%)

Met stip op één: kleding of sportartikelen. Niet verrassend, want zo kun je lekker op je gemak alles thuis passen en terugsturen als je het niets vindt. Kunnen we bij inkomen.

2. Reizen en accommodatie (44,2%)

Tja, reisbureaus hebben het zwaar, en we snappen wel waarom. Niets zo fijn als online een goede deal op die verre reis scoren.

3. Kaartjes voor evenementen (38,3%)

Niet meer uren in de rij staan voor een concertkaartje; de keus is snel gemaakt.

4. Boeken, tijdschriften en kranten (29,1%)

Pssst... niets leuker dan de nieuwe ELLE in de schoen of onder de boom vinden natuurlijk.

5. Huishoudelijke goederen en apparaten (28,6%)

Hoef je er zelf immers niet mee te sjouwen.

6. Soft- en hardware en elektronische benodigdheden (26,1%)

Hops, zo in je brievenbus.

7. Telecommunicatiediensten (12%)

Wel zo handig om lekker vanuit huis te regelen.

8. Film & muziek (14,8%)

Kun je meteen vanuit je luie stoel gaan luisteren/kijken.

9. Medicijnen (6,8%)

De meest opvallende groei is volgens het CBS het online kopen van medicijnen. Maar best logisch is 't ook wel. Hoef je immers niet meer zo lang te wachten bij de apotheek en vermijd je ongemakkelijke situaties als je het niet fijn vindt om over je aandoening te praten.

Och het web, wat ben je toch fijn.