Iedereen met een blog, vlog, of beetje flink bereik op Instagram wordt direct op de grote hoop van 'influencers' gegooid. Net als dat iedereen met een YouTube-kanaal een vlogger wordt genoemd, terwijl er heel veel mensen actief zijn op YouTube maar nog nooit een vlog online hebben gezet. Maar vlogger of YouTuber, het zijn in ieder geval influencers. Iedereen is een influencer tegenwoordig, en iedereen wil influencer worden. En weet je, dat zou eens moeten stoppen.

Zelf word ik ook wel eens op die hoop gemieterd. Dan krijg ik een mailtje met "hooooooi voor dit en dat project zoeken we leuke influencers die zus en zo willen posten op hun social kanalen, doe jij ook mee?' Een lichte doch zeer aanwezige woede borrelt dan boven, en eigenlijk wil ik dan alleen nog maar antwoorden: IK BEN GEEN INFLUENCER.

Jelmer de Boer, volgens zijn Instagrambio 'uitvinder/filosoof (& fitgirl)', is met zijn 43,5K volgers dan ook een influencer. Een tijdje terug schreef hij op zijn blog een stuk met de titel 'Influencers bestaan niet'. De strekking (onder andere): invloed is een bijkomstigheid van een ander talent, en geen doel op zich. Of in zijn eigen woorden: 'Influencer zijn is een bijkomstigheid van een passie. Het is een van de meest oppervlakkige termen, die alleen maar verwarring schept.'

Iemand een influencer noemen is min of meer hetzelfde als Lieke van Lexmond niet meer gunnen dan zeggen dat ze BN'er is. Nee, ze is presentatrice en dat heeft haar tot een BN'er gemaakt, net als dat Monica Geuze iemand is die middels video een verhaal vertelt, en dat heeft haar online faam gebracht, en dus misschien invloed. Als Monica een bepaalde lippenstift zou promoten is de kans groot dat de verkoop stijgt. Tegelijkertijd is Lieke niet minder een influencer dan dat Monica dat is, als Lieke op haar Instagram (368K volgers) een foto zet van product X, heeft dat een vergelijkbaar effect als wanneer Monica dat doet.

Oh een beetje je leven filmen, boeie, wat is daar nou knap aan?

Vergeet niet dat wat Monica en haar collega Instagrammers en YouTubers doen weldegelijk voortkomt uit een talent. Mensen doen er graag neerbuigend over, 'oh een beetje je leven filmen, boeie, wat is daar nou knap aan.' Maar dan zou ik zeggen, ga het maar proberen. Ga maar proberen om élke dag een video te leveren die door honderdduizenden mensen bekeken wordt. Alleen daarom al is het extreem denigrerend om hun hele bestaan af te doen met een leeg begrip als influencer.

De ellende is echter dat juist doordat het allemaal zo lekker makkelijk lijkt, veel mensen denken: maar dat wil ik ook, influencer worden. Er is tegenwoordig zelfs een cursus voor (kosten: 1694 euro), waarmee de bedenkers ervan vooral bewijzen geen idee te hebben waar ze het over hebben, en daarmee de laatste zijn die deze cursus zouden moeten geven, die er trouwens überhaupt niet zou moeten zijn. Zeggen dat je influencer wilt worden is hetzelfde als zeggen dat je beroemd wilt worden. Maakt niet uit met wat, maar gewoon beroemd. Omdat dat er zo leuk uitziet op de plaatjes.

'Of je nou als Influencer op gebied van fashion, lifestyle of beauty aan de slag wil, wij leren je in 11 lessen alle ins & outs van blogging, vlogging en Social media,' lees ik op de website (let ook op het idiote hoofdlettergebruik). Het maakt dus niet zoveel uit wat je kan, zolang het maar iets met blogging (?) en vlogging (?) is enzo. 'Van Profashionals leer je tijdens de cursus niet alleen een blog op te starten en te vloggen, maar ook editen, jezelf te branden en te fotograferen, zodat je aan de slag kan als succesvol influencer.' Het staat er echt.

Dus, minder geroep over influencers, meer echte dromen en echt talent.

Mensen die beroemd willen worden om het beroemd zijn, zijn vaak niet de leukste, en zeker niet de beste. Het lijkt mij dat je begint bij het ontwikkelen van je eigen talent, dat je misschien wel enorm dol bent op foto's maken, of verhalen schrijven, of design, of video's maken, en dat je dat talent of in ieder geval droom wilt perfectioneren, dat je daar alles aan gaat doen, en dat er dan misschien een zeker publiek bij gaat komen. Dat je een eigen geluid hebt, een eigen stijl, zélf iets bedenkt in plaats van al bestaande vloggers of bloggers letterlijk kopieert.

Het is namelijk zo ontzettend leuk dat je tegenwoordig je eigen platform kunt maken en als creatief niet meer enkel en alleen afhankelijk bent van de goedkeuring van hoofdredacteuren of zenderbazen, maar die mogelijkheden moeten niet verpest worden door een stortvloed aan oppervlakkige eenheidsworst. Dus, minder geroep over influencers, meer echte dromen en echt talent, en kunnen we met z'n allen nog heel lang genieten van al die bloggings en vloggings.

Liesbeth: 'De leukste serie van de wereld gaat stoppen. Of toch niet?' >