Het slechte nieuws: naar schatting zal het salarisverschil tussen mannen en vrouwen niet volledig om zeep zijn geholpen voor het jaar 2041. Het goede nieuws: girl bosses in de socialmediawereld zijn goed op weg om in ieder geval in hun vakgebied het verschil te maken (pun intended). Je moet weten: vrouwelijke influencers verdienen nu al 35 procent meer dan mannen! En het einde is nog niet in zicht.

Uit onderzoek gedaan door het Britse marketingbureau met de toepasselijke naam Influencer, blijkt dat vrouwelijke influencers met gesponsorde content en samenwerkingen met merken meer dan een derde meer verdienen dan hun mannelijke collega's.

Flipping the pay gap

Aan Sky News verklaart de oprichter van het marketingbureau, Ben Jeffries:

'It's no surprise that influential individuals on social media are monetising their social feeds – they have been doing so for some years now – but it is a surprise to see that female influencers are commanding higher fees than their male counterparts, flipping the traditional pay gap on its head.'

De vraag hoe lang grote merken en bedrijven hun geld nog blijven investeren in influencers, en hoe geloofwaardig sommige grote influencers nog zijn na vele commerciële samenwerkingen, komt steeds vaker op. Maar voorlopig lijkt het dus nog wel even te lonen om Insta famous te zijn.

En hoera voor het keren van het tij op het gebied van die gender pay gap in in ieder geval deze tak van sport – hoewel het compleet omgekeerde natuurlijk ook niet het streven moet zijn. Gelijkheid, da's het doel.

ELLE's columnist Liesbeth Rasker over de toekomst van influencers >