Een behoorlijk dramatische manier om afscheid te nemen van je baan in de luchtvaart: via de intercom alle passagiers uitschelden en met een blikje bier in de hand verdwijnen via de nooduitgang. Het is wat de Amerikaanse steward Steven Slater in 2010 deed nadat hij ruzie had gekregen met een passagier, maar er moet meer aan de hand zijn geweest dan dat ene akkefietje. Wat is het dat werken in een vliegtuig zo stressvol maakt? We vroegen een aantal stewardessen van over de hele wereld naar hun grootste ergernissen, en wat jij kunt doen om het een beetje makkelijker voor ze te maken.

1. We geven die instructies niet voor de lol. Jou veilig naar je plaats van bestemming brengen is de prioriteit van de crew. 'Mensen haten regels, maar ze snappen niet dat die regels er zijn voor hun eigen veiligheid,' zegt Sara Keagle, die al achttien jaar stewardess is en over haar werk blogt op TheFlyingPinto.com. Ellen*, een voormalig stewardess van United Airlines, zou graag willen dat 'passagiers eens zouden beseffen dat we wettelijk verplicht zijn om hun veiligheid te garanderen. Wij weten wat er gebeurt als er onverwacht turbulentie optreedt, dus je moet echt blijven zitten zodat je jezelf geen pijn doet.'

2. De crew baalt net zo van vertraging als jij. Op de startbaan blijven staan is irritant, voor passagiers én voor stewardessen. 'Wij zitten vaak al een uur in dat vliegtuig vóór de passagiers arriveren om de vlucht voor te bereiden, en dan hebben we er ook al een paar uur op het vliegveld opzitten,' vertelt Fanny Delauny, een voormalig stewardess van Air France. En als je wilt weten hoe vermoeiend dat is: vermenigvuldig jouw eigen moeheid maar met drie. 'Waarschijnlijk is het al onze derde of vierde vliegreis van de dag,' zegt Ellen. 'Wij zijn ook moe. Wij willen ook terug naar onze familie.'

3. Help elkaar bij het boarden. Volgens Teresa*, een voormalig medewerker van Delta Air Lines, is boarden het ingewikkeldste deel van de vlucht: het opbergen van bagage is nogal een klus. 'Als passagiers samen zouden werken in plaats van alleen aan zichzelf te denken zou dat ons werk een stuk makkelijker maken, en vertrekken we misschien eens op tijd.' Dus help je medereizigers een handje en zorg dat je je koffer een beetje tactisch in de bagageruimte stopt.

4. Een vliegtuig is een vervoersmiddel, geen restaurant. Houd in gedachten dat de belangrijkste functie van een vliegtuig vliegen is, niet jou voorzien van een onvergetelijke eetervaring. Volgens stewardess Ellen is het heel waarschijnlijk dat niet alle opties van het menu ook echt aanwezig zijn in het vliegtuig, 'dus passagiers moeten soms voor hun tweede keus gaan.' Zoals steward van United Airlines Gary het zegt: 'Je zit in een 747, niet in een 7-Eleven. We doen er echt alles aan om je vlucht zo prettig mogelijk te laten verlopen, maar soms hebben we gewoon niet alles wat je wil.'

5. Een simpel 'alsjeblieft' en 'dankjewel' werkt altijd. Net zoals goede manieren. 'Het betekent echt veel voor me als mensen "goedemorgen" zeggen als ik ze begroet wanneer ze het vliegtuig instappen,' zegt stewardess Lisa Lent. Volgens Teresa hadden sommige passagiers kleine cadeautjes voor de crew, zoals snoep. 'We vinden het ook heerlijk als mensen ons hun tijdschriften geven als ze er klaar mee zijn,' vertelt ze. 'Het zijn die kleine dingen die voor ons een groot verschil maken.'

6. Veel passagiers weten niet hoe snel je dronken wordt op tien kilometer hoogte. 'Door de grote hoogte komt alcohol een stuk sneller aan,' zegt Fanny. Als je duidelijk ladderzat bent en de rust verstoort, is het de taak van de stewardess om op je te letten. 'Als we denken dat je meer dan genoeg gedronken hebt, geven we je wel wat je bestelt, maar misschien niet alles,' geeft Ellen toe. 'We doen een klein beetje wodka of gin in je glas en vullen 'm verder met iets anders.'

7. En jou voorzien van je drankje is niet de reden dat er stewardessen rondlopen in een vliegtuig. Stewardessen zijn er voor jouw veiligheid, niet om jou op je wenken te bedienen. Ze krijgen een flinke training, inclusief medische training, CPR en moeten weten hoe ze moeten handelen in geval van nood. 'Omdat de meeste reizigers – gelukkig – nooit ervaren wat er gebeurt in geval van nood, denken sommige mensen dat we er zijn om je te helpen met je koffer,' zegt Agnes Huff, Ph.D. en voormalig stewardess bij US Airways en Pacific Southwest Airlines. 'Ze hebben geen idee wat voor opleiding we hebben moeten volgen.' Stewardess Sara vertelt dat het natuurlijk de taak van de piloten is om het vliegtuig veilig naar de plaats van bestemming te krijgen, maar dat de stewards en stewardessen verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in het vliegtuig.

8. De crew is echt heel close. Ook al hebben ze elkaar pas net ontmoet, 'op het moment dat de crew aan boord stapt, gebeurt er iets magisch,' vertelt Gary. 'We worden opeens elkaars beste vrienden, alsof we elkaar al jaren kennen. Ik denk dat dat vertrouwen zo snel ontstaat omdat je weet dat je alleen elkaar hebt als er iets mis gaat.' Volgens hem vinden de meest intieme gesprekken plaats tijdens het taxi'en, het opstijgen en tijdens de landing.

9. Het zou echt fijn zijn als je je wc-momenten wat handiger zou timen. Als je geen rekening houdt met dat lampje en naar het toilet gaat wanneer dat jou uitkomt, kun je vertraging veroorzaken. 'Er is een bepaalde procedure voor taxiën en opstijgen,' zegt Sara. 'Als er iemand opstaat om naar het toilet te gaan, moeten wij dat vertellen aan de cockpit, en zij moeten het vliegtuig stoppen en wachten tot die persoon weer in z'n stoel zit.' Bovendien, vertelt Ellen: 'Dat drankenkarretje van 150 kilo verplaatsen omdat één passagier besluit naar het toilet te gaan is echt het irritantste allertijden.'

10. Passagiers ontmoeten is het beste onderdeel van deze baan. 'Een van mijn favoriete dingen aan stewardess zijn, is de gesprekken die je met interessante mensen voert,' zegt Fanny. 'Misschien is het vliegangst of gewoon de magie van hoog in de lucht zijn, maar mensen worden echt veel opener in een vliegtuig en vertellen je van alles. Je kunt zo veel leren van elkaar.'

*Deze namen zijn gefingeerd.

Ryanair is van plan AL z'n vluchten over vijf jaar gratis te maken >

Van: AR Revista