Hoe kun je de behoefte om constant je mail en social media te checken uitschakelen?

Zo houd je een digitale detox.

Volgens de Amerikaanse Christine Wittoeck,oprichter van de Digital Detox Academy, is een balans tussen online en offline werken én communiceren essentieel. Daarom schreef zeStart to Digital Detox, een praktisch werkboek met vijf stappen naar een bewuster digitaal leven.

'Tijdens een werkdetox is het belangrijk dat je op voorhand beslist hoe bereikbaar je wilt zijn op vakantie en dat je die afwezigheid goed voorbereidt. Dat hangt natuurlijk af van je verantwoordelijkheden op de werkvloer; het kan handig zijn om elke avond even de dringendste mails te beantwoorden. Maar wees wel consequent in het signaal dat je naar je mailcontacten stuurt: je bent op vakantie dus minimaal bereikbaar. Stap twee is ervoor zorgen dat iedereen weet dat je afwezig bent. Zet je out of office al een paar dagen voor vertrek aan en verander vast de boodschap van je voicemail.'

Advertisement - Continue Reading Below

En een socialmediadetox? 'Observeer op voorhand je gedrag. Welke sociale media gebruik je het vaakst? Welke apps heb je écht nodig en welke vormen een verleiding tot afleiding? Als je beslist om tijdens je vakantie helemaal te "verdwijnen", laat dan aan je omgeving weten hoe je wel en niet wilt communiceren. Door een app – tijdelijk – van je telefoon te verwijderen, werp je een drempel op. Je kickt van het gebruik af en je ziet meteen hoe verslaafd je eraan bent.'

Meest gelezen

Wat als ik de verleiding niet kan weerstaan? 'Mijn definitie van een digital detox houdt niet in dat je alles aan de kant moet zetten en volledig offline moet gaan. Beter is om te zoeken naar een balans tussen een online en offline leven. Digitaal ontwennen is als een dieet. Als je van de ene op de andere dag alles gaat schrappen, is het onmogelijk om de nieuwe routine vol te houden.'

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in ELLE augustus 2017.

Deze mensen kun je beter maar verwijderen >