Wanneer je een vlucht hebt geboekt met Ryanair, ben je er vast al van op de hoogte dat de luchtvaartmaatschappij zo'n 40 tot 50 vluchten per dag gaat schrappen tot eind oktober. Het aankondigen van deze annuleringen deed Ryanair zonder heisa; via de mail, en bij andere mensen kwam het nieuws gewoon straight via een smsje. Niet echt klantvriendelijk dus. Zo'n 300.000 mensen wereldwijd zitten nu allemaal met dezelfde prangende vragen: hoe krijg ik mijn geld terug? Waar heb ik recht op? ELLE zet het op een rijtje.

Er is goed nieuws voor de gedupeerden, want de EU heeft namelijk regels opgesteld die vaststellen dat reizigers recht hebben op een schadevergoeding als de vlucht pas twee weken tevoren (of korter) wordt geannuleerd. En dat is bij Ryanair nu vaak het geval. Afgelopen vrijdag werd bekend dat de Ierse luchtvaartmaatschappij vluchten zou schrappen en de dag daarna waren de eerste mensen al de dupe van deze maatregelen.

In veel gevallen heb je recht op meer dan alleen een nieuw vliegticket of een vergoeding daarvoor. Want als je al op vakantie bent en gedwongen bent een paar dagen langer te blijven, lost een vervangend vliegticket alleen lang niet alles op. En ook daarin moet Ryanair de consumenten tegemoetkomen.

De consumentenbond krijgt meer klachten dan ooit over Ryanair. Logisch ook, want met een last minute geschrapte vlucht is niemand blij. Daarom deelt de bond aan de NOS hun tips:

  • Ben je al op het desbetreffende vliegveld of op reis, en ben je gedwongen om langer te blijven? Dan heb je onder andere recht op gratis eten en drinken, een hotelovernachting en telefoontjes. Zorgt Ryanair daar niet direct voor? Tref dan zelf maatregelen om te zorgen dat je de tijd goed doorkomt. Niet geheel onbelangrijk: zorg dat je alle bonnetjes goed bewaart. Zo kun je achteraf de kosten nog declareren bij Ryanair.
  • Ben je nog niet vertrokken? Dan heb je recht op geld terug of een omboeking door Ryanair naar een andere vlucht. Ja, zelfs als dat een overboeking naar de concurrent betekent. Note: ga niet zelf een andere vlucht boeken, zonder dat je eerst contact hebt opgenomen met Ryanair, want dan krijg je je geld waarschijnlijk niet terug.
  • Passagiers hebben recht op een compensatie; tussen de 125 en 600 euro, afhankelijk van de vliegafstand. Wanneer je daarbovenop kosten hebt gemaakt door geboekte hotels, huurauto's of gemiste vakantiedagen, doe dan een beroep op je reisverzekering. Wanneer je met je creditcard hebt betaald, dan zit daar wellicht nog een verzekering die je kunt aanspreken.
  • Op voorhand is lastig te zeggen welke schade Ryanair daadwerkelijk op zich gaat nemen. Bewaar dus alle documenten die ook maar íets te maken hebben met jouw vlucht, verblijf en alle andere kosten die je niet kon overzien. Maak er een goed dossier van, en stap naar Ryanair. En misschien wel de belangrijkste tip; laat je niet zomaar aan de kant zetten en laat de moed niet te snel zakken!

Een andere luchtvaartmaatschappij heeft beter nieuws, er komt namelijk een strippenkaart voor het vliegtuig >