Dit keer in Like a pro: hoe hou je je inbox netjes?

'Als je de regie wilt krijgen over je inbox, zie je e-mailaccount dan als een kledingkast: als je niet ordent, vind je ook niets terug,' zegt Chantal Smedts oprichter van en coach bij Qlick. Samen met Anneliese Monden, medeoprichter van Qlick, schreef zij het boek Word je eigen leider, thuis en op werk, waarin ze je bijpraten hoe je de regie over je eigen leven – en daarmee ook je digitale gedrag - kunt nemen.

Zeg op 'Eerst en vooral: schrijf je meteen van nieuwsbrieven die je echt niet interesseren. Dit scheelt al zo veel mail.'

Gooi weg 'Net zoals bij het opruimen van je kledingkast, moet je dingen die je nooit meer nodig hebt verwijderen.Orden je inbox per bedrijf, persoon en belangrijkheidsgraad.Ben je geen grote weggooier? Maak dan een mapje aan met een titel als Things I will never use again.Plaats er zo veel mogelijk in en zet er een datum bij. Je zal versteld staan hoe weinig je dit mapje na een jaar hebt opengedaan. Dan kan het weg.'

Diarree-e-mails 'Plan vaste tijdstippen in om je mails te beantwoorden. Je hoeft niet altijd online te zijn. Sommige bedrijven sluiten zelfs hun server in het weekend omdat dit burn-outs zou verhelpen. Ben je op vakantie, meld dit aan je omgeving en stel je out of office in. Werk je in een groot bedrijf? Behoed je dan voor diarree-e-mails. Dit zijn mails waar de helft van het bedrijf in cc wordt gezet. Als het onderwerp jou niet aangaat, stuur dan een mail terug met het vriendelijke verzoek om jou uit de cc te halen.'

Rode vlag 'Zorg ervoor dat je inbox niet vol rode vlaggetjes staat, dat geeft onbewuste stress. Hou je inbox zo clean mogelijk. Heb je meer dan honderd vlaggetjes en meer dan twintigduizend e-mails in je inbox? Maak dan een map aan voor 2017 en sleep daar alle mails van dat jaar naartoe. Doe hetzelfde voor 2016 en voor 2015. Zo komt er ruimte vrij in je inbox.'

De oorspronkelijke versie van dit artikel verscheen in ELLE oktober 2017.