Dit keer in Like a pro: hoe schrijf je een bestseller?

Maria Genova, schrijver van het boek Hoe schrijf je een bestseller? Met 101 onmisbare tips en de meest gemaakte fouten (Just Publishers), geeft drie gouden tips.

Zorg voor een goed verhaal. 'Dat is niet zo simpel als het lijkt. Het begin moet booming zijn, de lezer overtuigen en nieuwsgierig maken. Schrijf over zaken die je interesseren, en bijt je helemaal vast in het onderwerp of verhaal.'

Laat je verhaal controleren door een onafhankelijke redacteur. 'Veel beginnende schrijvers onderschatten het belang van een goede redactie. Maar in veel manuscripten zitten fouten, rare plotwisselingen of teleurstellende eindes. Een redacteur kan daar verandering in brengen. Tevens heeft een goede redacteur vaak connecties met goede uitgeverijen. Heb je echt geen geld voor een redacteur? Laat dan sowieso de eerste vijf pagina's van je boek redigeren. Veel uitgevers lezen alleen die pagina's om te kijken of ze het iets vinden. Zorg er, als je je manuscript opstuurt, ook voor dat je een duidelijke samenvatting van je boek bijvoegt, en een goede brief met motivatie.'

Ga op zoek naar een goede uitgever. 'Ik heb vaak boeken gezien waarvan het idee briljant was, maar de uitwerking gewoon niet goed was. Een goede uitgever kan hierin het verschil maken. Als je bij een goede uitgever binnen bent, ben je vaak ook verzekerd van goede promotie. Boekhandels zijn eerder geneigd om een boek van een grote uitgever aan te nemen. En laten we eerlijk zijn, in hoe meer boekenwinkels jouw boek ligt, hoe groter de kans is dat jouw boek een bestseller wordt.'

De oorspronkelijke versie van dit artikel verscheen in ELLE november 2017.