Of je nu een frequente vlieger bent of eens in de zoveel jaar het vliegtuig pakt; de omstandigheden blijven hetzelfde. Je voelt je oncomfortabel, uitgedroogd en er is altijd wel een moment dat je in contact komt met je buurman of -vrouw zonder dat je dit echt ziet zitten: hoi oksel! Dit terzijde, wat weet jij eigenlijk echt van vliegen? We vroegen het aan het vliegtuigpersoneel en zij deelden tien geheimen die jouw perceptie over vliegen voorgoed verandert.

1. Het gatepersoneel heeft meer macht dan je denkt.

Terwijl jij in de instaphal aan het wachten bent, houdt het gatepersoneel iedereen goed in de gaten. Ze letten op of er bijvoorbeeld dronken passagiers tussen zitten. Deze kunnen zij vervolgens de toegang tot het vliegtuig ontzeggen. Het gebeurt niet vaak, maar als je heel brutaal bent tegen het gatepersoneel, kunnen zij besluiten jou de slechte stoelen te geven. Mocht je na een opstootje met het personeel je afvragen waarom je van 14a naar 38b bent verplaatst, dan weet je waardoor dat komt.

2. Sterwardessen worden pas betaald vanaf het moment dat het vliegtuig in de lucht is. Daarom hekelen ze vertraging zo erg. Nog meer dan jij.

Hoewel ze inklokken vanaf het moment dat ze aankomen op het vliegveld, krijgen ze pas betaald vanaf het moment dat de deur van het vliegtuig dicht zit. Dus op het moment dat jij het luchtpersoneel lastigvalt voor een bekertje water voordat het vliegtuig is opgestegen, werkt het personeel eigenlijk gratis. Hetzelfde geldt voor een enorme vertraging. Als jullie urenlang vastzitten in de instaphal, verdient de steward of stewardess geen snars.

3. De meeste vliegtuigen worden veel minder goed gereinigd dan je denkt.

Neem voorbeeld aan wat het luchtpersoneel doet. Je ziet ze waarschijnlijk geen koffie drinken. Zij nemen hun koffie of thee voordat ze aan boord gaan. Het gekookte water aan boord komt uit een tank waarvan niemand precies weet hoe vaak dit gereinigd wordt. Neem je toch een kopje, bedenk dan dat het uitklaptafeltje echt niet zo vaak en goed wordt schoongemaakt en dat het ook heeft gediend als hoofdsteun, babyverschoner, voetenbank en opslagruimte voor allerlei goors zoals snotdoeken.

En er is ook een reden dat je het personeel heel moeilijk ziet kijken op het moment dat jij de wc op sokken betreedt. Hoewel de wc tussen de vluchten door worden gesprayd met een desinfecterend middel, is de 'mysterieuze' vloeistof op de grond alles behalve een reinigingsmiddel. Als iemand tijdens de vlucht ineens ziek wordt, reinigt het personeel op locatie. Maar niet het hele tapijt van het vliegtuig. Wat we zeggen willen? Houd je schoenen aan. In ieder geval zo veel mogelijk.

via GIPHY

4. Luchtpersoneel is heel inventief met materialen.

Als je ooit een koffiezakje in de wc hebt gevonden, weet dan dat het daar niet per ongeluk ligt. Het personeel plaatst de koffie om nare geurtjes zo goed en zo kwaad als het kan te verwijderen. Ze gebruiken deze truc ook als iemand moet overgeven. Wodka en gin wordt vervolgens gebruikt om handen mee te reinigen, gezien er niet altijd allerlei schoonmaakmiddelen voorradig zijn.

5. De echte reden waarom je vlucht is vertraagd of gecanceld, wordt je vaak niet verteld.

Slecht weer maar ook te weinig personeel kan ervoor zorgen dat je vlucht wordt vertraagd. Door andere vertraagde vluchten kan het zijn dat het luchtpersoneel met een man te weinig zit. Of dat ze het maximum aantal van 16 uur vliegen achter elkaar overschrijden waardoor het vliegtuig ook niet op mag stijgen. Er zijn wel altijd stewards en stewardessen stand-by, maar als deze er nog niet zijn of als het personeelsaantal dan nog niet voldoende is, moet jij wachten.

Uiteraard kan het ook zo zijn dat de vlucht er vanwege veiligheidsoverwegingen wordt vertraagd of gecanceld. Of dat het vliegtuig defecten heeft.

6. Het luchtpersoneel slaapt in de grotere vliegtuigen in aparte ruimtes.

Op een internationale vlucht van langer dan zes uur, wordt het personeel verzocht om rust te nemen. Bij het instappen is de deur die naar deze ruimtes leidt vaak te zien, maar je hebt een sleutel nodig om erin te mogen. Denk overigens niet dat het oncomfortabele ruimtes zijn, wat dat zijn het niet.

7. Het is tegen de regels om foto's te maken van het personeel of van het interieur.

Dit heeft niet alleen met privacy te maken maar ook met jouw veiligheid. Hoewel per vliegtuigmaatschappij de regels verschillen..

8. Het voedsel tijdens een vlucht is echt heel slecht voor je.

Vliegtuigvoedsel heeft nooit echt een goede reputatie gehad. Om te beginnen: het smaakt gewoon vies en het is ongezond. Door het opstijgen van het vliegtuig worden je smaakpupillen ongevoelig. Om dat tegen te gaan, voegen ze bepaalde smaakstoffen en extra zout en suiker toe aan het eten. Als je het vliegtuig niet uitgedroogd en opgeblazen wil verlaten, breng dan gewoon je eigen eten mee of eet iets voor vertrek.

9. Het vliegtuigpersoneel is goed voorbereid op medische ongevallen, maar er zit een limiet aan wat zij kunnen.

Het personeel wordt getraind om kleine medische ongemakken te verhelpen en verplegen. Maar voor de serieuze ongevallen, zullen zij vragen of er een dokter aan boord is. Als er geen dokter aanwezig is, kunnen zij via de Wi-Fi verbonden worden met een dokter op de grond, totdat zij weer geland zijn. In het geval van een plotselinge dood, zal het persoon proberen het lichaam naar lege plaatsen te verplaatsen. Als dit niet mogelijk is vanwege een overvolle vlucht, wordt het lichaam toegedekt met een deken en blijft het op de plaats. (En ja, dat betekent dus dat er andere passagiers naast moeten blijven zitten.)

10. Turbulentie kan heel gevaarlijk zijn als je in het vliegtuig zit, maar het is bijna onmogelijk dat dit een val veroorzaakt.

Er is een reden dat je wordt geadviseerd een gordel om te houden. Zelfs tijdens eens zonnige onbewolkte dag, kan er turbulentie optreden. Als je niet in de gordel zit, kan een flinke turbulentie ervoor zorgen dat je met je hoofd tegen het plafond of de muur aankomt, wat gebroken ledematen kan veroorzaken. Vliegtuigen zijn tegen extreme turbulentie bestand, maar jij, als je niet in de gordel zit, niet.

via GIPHY

Bron: Cosmopolitan