In een hotel gelden sommige regels, trucjes, protocollen en voorschriften, en als je die weet, kun je er handig gebruik van maken. Van wie beter ze te horen dan van hotelpersoneel? Onderstaand, 14 hotelgeheimen die HEEL handig zijn om te weten.

1. Boek nooit bij een online bookingsite
'Er gaat altijd een deel van je bedrag - en da's soms zelfs 30% - naar de bookingsite. Bel het hotel direct en vraag om een goedkopere prijs.'

2. Onafhankelijke hotels zijn gevoeliger voor afdingen
'Hotelketens zitten vaak vast aan (internationaal) geldende regels. Een onafhankelijk hotel kan je makkelijker een korting geven.'

3. Een check in-tijd wordt niet random bepaald
'Als je om 17.00 uur je kamer in kunt, is het niet mogelijk om bijvoorbeeld al om 16.00 uur je kamer in te gaan. Er hangt een heel schema aan schoonmakers en aan vast, en die kunnen niet opeens méér kamers in minder tijd gaan schoonmaken. Mocht je vroeger arriveren dan je check in-tijd, wacht dan gewoon netjes tot je je kamer in kunt.'

4. Vraag niet om een upgrade als er andere gasten om je heen staan
'Je krijgt sneller je upgrade als je erom vraagt als je alleen bent en er geen gasten om je heen staan. Als je een ruimere kamer wil, vraag dan om een hoekkamer.'

5. Soms liegen we over dingen die kapot zijn
'Als er iets gerepareerd moet worden, zeggen we altijd dat het zo snel mogelijk zal gebeuren. In feite wordt er soms bewust gewacht tot na het weekend, om dure weekendtarieven van reparateurs te voorkomen.'

6. Stel je vragen buiten 9.00 uur en 13.00 uur
'Tussen 9.00 uur en 13.00 uur is het namelijk spitsuur, qua gasten die in- en uitchecken, dus we zullen waarschijnlijk gewoon zo snel mogelijk van je af proberen te komen.'

7. We vinden het helemaal oké als je de zeepjes meeneemt
'Op de zeepjes, shampoo en lotion staat heel waarschijnlijk de naam van het hotel, dus het is voor ons in feite gratis reclame. We gaan het pas vervelend vinden als er kussens, handdoeken en föhns worden meegenomen.'

8. Hotels zijn niet geluiddicht
'Zelfs de beste niet. Denk daaraan, voordat we klachten van je buren moeten ontvangen.'

9. Vraag pas als je weggaat of we je WiFi-kosten niet in rekening willen brengen
'Als we dat willen doen, dan is dat voor ons makkelijker om te regelen als je weggaat, dan wanneer je binnenkomt.'

10. Bijna alles is onderhandelbaar
'Als we nog een extra buffet aanbieden, naast het reguliere buffet, vraag dan gewoon of het bij je kamer inbegrepen mag zijn. Grote kans dat we ja zeggen.'

11. Als je vaak naar dezelfde plekken reist, probeer dan een favoriet hotel te vinden
'En ga daar vaker naartoe. Grote kans dat het personeel je gaat onthouden en je makkelijker upgrades en kortingen krijgt.'

12. Maak nooit belletjes naar een ver land
'Als hotels een internationale telefoonlijn aanbieden, gebruik hem dan nooit. Je betaalt al gauw ruim 11 euro voor elke vijf minuten die je belt.'

13. Doe niet alsof het hotel van jou is
'We helpen je heel graag met zo veel mogelijk, behalve als je een attitude hebt. Dat wordt echt niet leuk gevonden.'

14. Vergeet de schoonmaakster niet te tippen
'Heel waarschijnlijk werkt ze voor een minimumloon, en kan ze je tip goed gebruiken.'