Tip: (in) Koud Water

Toneelgroep Oostpool neemt een duik in het diepe en gaat op tournee met de voorstelling (in) Koud Water, een toneelbewerking van Michael Cunninghams roman Huis aan het einde van de wereld.

Meest gelezen

In thuisbasis Arnhem draaide de voorstelling afgelopen voorjaar al met veel succes. En dat biedt de toneelgroep nu de mogelijkheid het ganse land af te reizen met (in) Koud Water. Het verhaal wordt door louter jong talent verteld en draait voornamelijk om twee vrienden, Jonathan (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) en Bobby (Reinout Scholten van Aschat – die voor zijn rol in De Heineken Ontvoering een Gouden Kalf in de wacht sleepte), die in de jaren zeventig samen naar muziek luisteren, blowen en zoenen. De moeder van Jonathan kan hun onbezonnenheid niet aanzien en drijft een wig tussen de twee. Ruim tien jaar later woont Jonathan met het punkmeisje Claire (Judith van den Berg) in New York en staat Bobby plots voor de deur. Zo onbezonnen als toen zijn ze niet meer, maar ze durven wél met z’n drieën een bijzondere weg in te slaan.

Advertisement - Continue Reading Below

 

Q&A HANNAH VAN WIERINGEN

We spreken tekstschrijver van het stuk – en tevens freelancer voor ELLE – Hannah van Wieringen (30).

 
Wat is de kracht van de voorstelling?
‘Waar ik bewondering voor heb, is de moed van de personages om zich – met vallen en opstaan – over te geven aan hun gevoel, tegen de conventies in. Ze vechten voor wat hun hart hen zegt.’

 
Hoe vrij heb je Cunninghams boek vertaald?
‘We zijn heel dichtbij hem gebleven. Althans, bij wat wij [regisseur Marcus Azzini, red.] het hart van het verhaal vinden. Bewerken is de kunst van het weglaten. Kiezen voor de essentie van het boek. Dat is een enorme uitdaging en ook een groot kill your darlings.’

Meest gelezen

 
Is Cunningham een persoonlijke favoriet?
‘Een grote favoriet! Ik las Cunningham toen ik zeventien was. Toen greep het boek mij omdat Cunningham mensen laat zien die buiten de gebaande banen willen leven en liefhebben. Mensen van nu. Wat me tegenwoordig vooral aanspreekt is zijn grote vermogen menselijke motieven te doorzien en tegelijk daar zacht voor te zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Talig, gevoelig en niet bang.’

 
Welke titels van Cunningham moeten we nog meer gelezen hebben?
The Hours (vertaald als De uren) is ook weergaloos. Daar heeft hij de Pulitzer Prize voor gewonnen. Hoe hij de taal van Virginia Woolf tot leven brengt, is zo virtuoos. Het boek is door de Engelse toneelschrijver David Hare bewerkt tot een film en Nicole Kidman won een Oscar voor beste actrice.’

 
Hoe beviel het werken met alle nog jonge acteurs uit het stuk?
‘Het is wonderschoon om te zien hoe zij spelen. Hoe hun verschijningsvorm zegt ‘dit is een jong lichaam’, maar hun verbeeldingskracht, hun gevoeligheid, veel oudere personages neer kan zetten. Dat is acteren en daar ben ik avond na avond stil van als ik in de zaal zit.’

 
Alweer nieuwe projecten op stapel?
‘Een korte verhalenbundel over het dorp van mijn jeugd, De kermis van Gravezuid, komt bijna uit. En nu ben ik – heel voorzichtig – begonnen met denken aan een nieuw boek. Le Pur et l’impure van Colette is daarvoor de voornaamste inspiratiebron. Verder schrijf ik voor Firma Mes, een jong gezelschap uit Den Haag dat opereert onder de vleugels van het Nationale Toneel. Dat stuk komt in mei uit.’

 
Waarom mogen we (in) Koud Water écht niet missen?
‘Deze voorstelling vertelt je iets over hoe vriendschap functioneert, de liefde voor je ouders, hoe ongelofelijk veel schoonheid verliefdheid met zich mee brengt en hoe zwaar het kan zijn soms onbereikbaar te zijn voor elkaar. De voorstelling viert de liefde. En als dat je niet over de streep trekt: de feestjes na afloop zijn sappig.’

 
(in) Koud Water, van Toneelgroep Oostpool, is van 26 oktober t/m 15 december te zien in de Nederlandse theaters. Bekijk de trailer hieronder en kijk voor informatie en kaartverkoop op www.toneelgroepoostpool.nl.

 

Ook lezen: ons interview met schoenenontwerper Giuseppe Zanotti >