Waarom EYE en Ray-Ban de handen ineenslaan

Gratis cultuur- slash modesnuiven kan straks in de IJ-lounge van filmmuseum EYE, want daar huist vanaf 23 april de expo Ray-Ban: The Story of a Legend.

Een filmmuseum en een zonnebrillenmerk – klinkt als een ongebruikelijke combinatie, maar in het geval van EYE en Ray-Ban ligt-ie eigenlijk hartstikke voor de hand. Immers, menig klassieker in de cinema werd opgeluisterd met een goed Ray-Ban-montuurtje (Top Gun! Easy Rider!), en dus legt EYE het een en ander nu vast in de expo Ray-Ban: The Story of a Legend.

ZICHT OP DE DECENNIA
De Wayfarer, de Aviator, de Clubmaster – ze kenmerken stuk voor stuk een tijdperk. EYE deelde daarom zijn tentoonstelling in op decennia. Tipje van de sluier: het boek Ray-Ban begint in de jaren veertig, toen piloten de binken van die tijd waren en dat etaleerden met een goede Aviator op de kop. Later zwengelde Tom Cruise in Top Gun eigenhandig de verkoop van die Aviator nog eens met veertig procent omhoog. In de jaren vijftig en zestig rustte de Wayfarer op de neuzen van respectievelijk Marilyn Monroe, John F. Kennedy en Audrey Hepburn (Breakfast at Tiffany’s!), om in de jaren tachtig-klassieker Risky Business wederóm op het trendsettende hoofd van Tom Cruise te verschijnen.

Advertisement - Continue Reading Below

Afijn – dat cinema firmament en dat brillenmerk, die hebben dus een behoorlijk gezamenlijk verleden opgebouwd. Alle moeite waard dus om die jarenlange kruisbestuiving eens te bestuderen. Ray-Ban: The Story of a Legend is vanaf 23 april tot en met maandag 5 mei 2014 te zien in de IJ-lounge van het EYE te Amsterdam, en gratis te bezoeken.

Leuk: Ray-Ban heeft voor bezoekers een trits nieuwe polarized brillen klaarliggen, een type brillenglas dat in Amerika al gemeengoed is geworden en schitteringen in – bijvoorbeeld – water tegengaat. Zelf testen kan dus nu bij EYE, met prachtuitzicht op het IJ.

Niet missen: dit zijn dé events van april >