Wij kregen een exclusief kijkje en mochten de meest spraakmakende tentoonstelling van het jaar als eerste zien. Een primeur. En geloof me; hier wil je heen. Zalen voor modemoois van de hand van Martin Margiela – voor Hermès maar ook prachtstukken uit zijn eigen collecties van Maison Martin Margiela. Als ELLE-abonnee* krijg je de kans om samen met een vriend of vriendin deze collecties met eigen ogen te bewonderen.

*Deze actie is geldig van 5 mei tot 13 juni 2017, gratis toegang voor één persoon op vertoon van de abonneebrief + 25% korting voor de tweede bezoeker. Het bezoekadres is Nationalestraat 28, Antwerpen, België.

Maar laten we beginnen bij het begin: Margiela, De Hermès Jaren is een hommage aan de Hermès-collecties van Martin Margiela, waar aanvankelijk weinig over te vinden is in de digitale wereld van nu. Hoog tijd om daar verandering in te brengen vond het MoMu Antwerpen, en terecht. Tot op heden leeft de invloed van Martin Margiela's werk – ook dat voor Hermès – door in het werk van hedendaagse ontwerpers. Een inspiratiebron, een pionier.

Een lesje modegeschiedenis

Wanneer Jean-Louis Dumas, toenmalig CEO van Hermès, Margiela eind jaren 1990 aantrekt voor de prêt-à-porter voor vrouwen, bleek dat op zijn minst een gedurfde keuze. In het toenmalige modelandschap werden destijds in de regel sterontwerpers aangesteld om nieuw leven te blazen in de traditionele Franse modehuizen. Dat Hermès, het kroonjuweel van de Franse luxe, kiest voor Margiela, een iconoclast die bovendien anoniem wenst te blijven en tot dan toe nog nooit één interview had gegeven, doet de wenkbrauwen fronsen. De modepers speculeert gretig of Margiela zijn deconstructie ook zal toepassen op het iconische Hermès-heritage.

Van 1997 tot 2003 staat Margiela aan het roer bij Hermès als artistiek directeur, en voert hij een gedreven en consequente visie op hedendaagse luxe uit in twaalf opeenvolgende collecties – waarvoor hij carte blanche kreeg van Dumas. Iets wat zeer ongewoon was destijds. Voor Hermès ontwikkelde Margiela een visie waarin de vrouw centraal staat, geen ideaalbeeld van eeuwige jeugd maar een reële, natuurlijke en volwassen vrouw. Voor haar ontwikkelde hij een traag evoluerende garderobe – de geboorte van de term slow fashion – met comfort, kwaliteit en tijdloosheid als basiselementen. Hij presenteerde zijn collecties op vrouwen van verschillende leeftijden en lichaamstypes. Zijn mode paste zich aan de draagster aan, in plaats van zich aan haar lichaam op te dringen.

Het beeld dat hij neerzet voor Hermès verrast de pers. Zijn sobere en monochrome kleurpalet wijkt af van de typische kleurrijke Hermès-prints. Bijgestaan door het hoogwaardige vakmanschap van de Hermès-ateliers weet hij zijn ontwerpen en pasvorm te perfectioneren. Ook steekt hij veel tijd in uitgebreid materiaalonderzoek, wat niet alleen het comfort van zijn ontwerpen verhoogt, het zorgt ook voor tal van innovaties en nieuwe begrippen in de modewereld – zoals de trikini, een driedelig badpak.

Antwerpse avant-garde meets Parijse elegantie

En dit alles krijg je als bezoeker helder op je netvlies gebrand bij het zien van de tentoonstelling. Deze gaat namelijk ook dieper in op zijn eigen label, Maison Martin Margiela. Beide labels en collecties staan gelijkwaardig naast elkaar tentoongesteld – iets wat deze expo zo bijzonder maakt.

Margiela's oeuvre is vormgegeven vanuit een grote kennis van en een diep respect voor het verleden en met een bijzondere voorliefde voor het kleermakersvak. Ambacht, vakmanschap en creativiteit vormen de fundamenten van zijn visie – die voor Hermès, maar zeker ook voor Maison Martin Margiela.

Margiela, De Hermès Jarenpinterest
Stany Dederen
Margiela, De Hermès Jaren

De tentoonstelling is opgesteld als een grote garderobe waarin de twee werelden van Martin Margiela met elkaar in dialoog gaan. De op het eerste zicht tegengestelde werelden van de luxemode en avant-garde mode maken beiden deel uit van Margiela's creatieve DNA en worden door hem samengebracht in één visie – Margiela was zelf betrokken bij de curatie van de expo.

Hoe dat eruit ziet? Het MoMu is omgetoverd tot een oranje (Hermès) wit (Maison Martin Margiela) modeparadijs, waarin de meest iconische items uit beide collecties naast elkaar worden getoond en je het brein van Martin Margiela stukje bij beetje begint te begrijpen en bewonderen. Zijn prachtige visies, liefde voor ambacht en vakmanschap en misschien wel het mooiste: zijn bewondering en respect voor vrouwen en het vrouwenlichaam.

De vareuse, een kledingstuk met diepe V-hals @ Hermèspinterest
Stany Dederen
De vareuse, een kledingstuk met diepe V-hals @ Hermès
De vareuse, een kledingstuk met diepe V-hals @ Maison Martin Margielapinterest
Stany Dederen
De vareuse, een kledingstuk met diepe V-hals @ Maison Martin Margiela
Knitwear @ Hermès versus Maison Martin Margielapinterest
Stany Dederen
Knitwear @ Hermès versus Maison Martin Margiela
Evening @ Maison Martin Margiela versus Hermèspinterest
Stany Dederen
Evening @ Maison Martin Margiela versus Hermès

Een expositie die je met eigen ogen moet zien. Nog tot de zomer (tot en met 27 augustus 2017) kun je terecht in het MoMu Antwerpen voor de tentoonstelling Margiela, De Hermès Jaren. Check voor meer details: www.momu.be.

Margiela, De Hermès Jarenpinterest
Stany Dederen
Margiela, De Hermès Jaren