We lieten ze al zien in ELLE Decoration 170, de bijzondere Story Vases die het Zweedse Front voor Editions in Craft ontwierp, in samenwerking met Siyazama, een vrouwencollectief dat traditionele Zulu-kralenkunst maakt in Zuid-Afrika. Eén van de oprichters van Editions in Craft is de Nederlandse Renée Padt, die onder andere lesgeeft aan de Konstfack (kunstacademie) in Stockholm. Wij spraken haar over het hoe en waarom van dit unieke project.

Renée: ‘Het idee voor Editions in Craft is een paar jaar geleden ontstaan na ons bezoek aan de internationale meubelbeurs in Milaan, net voor de economische crisis. Dat jaar, 2008, leek er een accent te liggen op de zogenaamde ‘design art’ producten, kleine edities, die meestal handgemaakt waren, door gespecialiseerde handwerklieden. Bij navraag bleken de producenten niet te weten wie de handwerkers waren. Ze bleven totaal anoniem en werkten altijd volgens de richtlijnen van de designers. En de prijzen van het product waren meestal hoog, terwijl de meeste producten in landen geproduceerd worden waar handwerk zeer goedkoop is. Ook de speciale edities.

Craft of handwerk in de ‘ontwikkelde’ landen staat gelijk aan exclusief, luxe en duur, terwijl het omgekeerde het geval is in de ‘onderontwikkelde landen’. Deze ontwikkeling betekent ook dat handwerk en kleine gespecialiseerde vakmensen hier snel verdwijnen, omdat ze niet tegen de goedkope lonen elders kunnen opboksen. Het leek ons interessant om te onderzoeken wat er gebeurt als je ontwerpers en handwerkers samenbrengt.

Ons project met Siyazama is ons eerste project samen, maar ik kende ze al van een ander project in Zweden. Het is belangrijk om met designers te werken die flexibel zijn in hun methode, materiaal en concept. We vragen om heel open in de samenwerking te stappen, qua idee, product en uitvoering, zodat de handwerkers ook hun eigen inbreng kunnen hebben. We vroegen de ontwerpers van BCXSY en later die van Front om met een open productvoorstel te komen, dat verder in de workshop kan worden uitgewerkt.

Wij geven de ontwerpers zoveel mogelijk informatie over techniek en achtergrond, maar verder laten we het over aan de ontwerpers en de handwerkers. En wij organiseren en financieren de workshop door subsidies. Daarna moet het zichzelf financieren door orders en verkopen, we zijn een non for profit-organisatie. En dat lijkt te werken met de vazen, eerst van BCXSY en nu die van Front. We hopen dat we lang met Siyazama kunnen doorgaan, ook omdat het een inkomen geeft aan de vrouwen en hun families.’

Meer info? Zie www.editionsincraft.com.

Lees ook het interview met ontwerper Jan Swinkels >