Wil je weten wat er speelt op het gebied van meubeldesign? Dan trippel je direct na de opening van de Salone del Mobile zo snel mogelijk langs de stand van Moroso. Dit Italiaanse familiebedrijf maakte tot halverwege de jaren tachtig goedgemaakte maar behoorlijk doorsnee meubels. Totdat dochter Patrizia het stokje overnam van haar ouders Agostino en Diana. Patrizia maakte van Moroso niet een merk dat je kent van een bepaald type meubels, maar van de kunst om te verrassen, van veel en anders. Zij heeft een goede neus voor andersdenkers, en juist die ontwerpers bepalen nu eenmaal waar het heen gaat.Wat wij zagen op de eerste beursdag bij Moroso? Heel veel meubels in bijzondere stoffen – met kleurverloop, gewatteerd, geweven foto’s – en kleur: matgroen, plakkerig oudroze, koraalrood, blauw… Weinig prints maar wel ingekerfde geometrische patronen op de ‘muren’ van de stand: grote platen van lekker simpel en lichtgekleurd underlayment, afgewisseld met panelen van textiel. Natuurlijk was er werk te zien van sterren als Patricia Urquiola – naamgenoot en rechterhand van – en Tord Boontje maar ook van onverwachte nieuwkomers. Zoals het poëtische werk van startende ontwerpers Giorgia en Daniele, die het gevoel van Venetië vertalen naar bijzondere stoffen en meubels.Het hing al een tijdje in de lucht, een vis-à-vis met Patrizia Moroso. Tijdens de meubelbeurs in Keulen moest zij op het laatste moment afhaken: ziek. En nu haakten wij bijna af. Ons interview met fotoshoot bleek gepland tijdens dat hipste feestje van het jaar. Gezellig, maar ook redelijk onmogelijk. Wij komen volgend jaar wel terug. Nee, bedenkt assistente Veronica zich. Ze sleept me mee achter de schermen waar Patrizia – net ingevlogen uit Udine, ze heeft de beurs nog niet eens gezien – alle tijd heeft en mooie verhalen vertelt over overleven, echte emoties en en passant vrienden knuffelt en haar kinderen erbij sleept. En die foto om nooit te vergeten? Die maken we morgen, als het feestgedruis is weggeëbt…Ons blog over Maarten Baas al gelezen?