Nu zou je denken dat een baby vooral naar baby moet ruiken, en eventueel naar babypoeder en melk. Maar in Frankrijk is dat dus een ander verhaal. Daar staat bij veel moeders naast de vochtige doekjes (en vindt daar maar is een niet-weeïge variant van), olie en lotion ook een rijtje parfumflesjes op de commode. Babyproof, dat wel. De parfums zijn namelijk op water- in plaats van alcoholbasis.

Een beautytrend die natuurlijk enige verontwaardiging oproept. Want tsja, of het goed is om een babyhuidje daar al zo vroeg aan bloot te stellen valt te betwijfelen.

Voor de echte parfumfanaten is het misschien niet zo’n raar idee, zo’n welriekende baby. En wie weet ontwikkelen ze zo wel een eh, goede neus voor parfums. Maar uit onderzoek van de Universiteit van Montreal bleek dat juist de oorspronkelijke geur van pasgeboren baby’s bij vrouwen zorgt voor de aanmaak van het gelukstofje dopamine, waardoor je hem letterlijk dichterbij je wilt houden. Een oerinstinct dus.

En dat zit zo’n parfum – als je het ons vraagt – nou net in de weg.

Product, Liquid, Perfume, Pink, Glass bottle, Peach, Bottle, Cosmetics, Magenta, Lavender,


Marks & Spencer: € 49, Hello Kitty: € 29,39, Guerlain: € 49
Liquid, Fluid, Blue, Product, Bottle, Perfume, Aqua, Teal, Beauty, Lavender,


Jacadi: € 35, Nicolaï: € 36, Givenchy: € 81