J.W.Anderson is naast Gucci's Alessandro Michele en Balenciaga en Vetements Demna Gvasalia dé man aan wiens lippen de modewereld momenteel hangt. Wat de jonge Ierse designer aanraakt lijkt instant in goud te veranderen en iets dergelijks is aanstaande voor Uniqlo. De wereldberoemde Japanse keten met voornamelijk basics in alle kleuren van de regenboog wist de it-designer te charteren voor een collaboration.

'Collaborations are incredibly important in design,' vertelt Anderson, die naast zijn eigen label ook aan het hoofd staat van Loewe, in een officieel statement. 'When I think of Uniqlo, I think of things that are perfectly made, that people have spent a lot of time considering. It's a difficult job, and I think Uniqlo does it very well. Working with Uniqlo is probably the most incredible template of democracy in fashion, and it's nice that my design can be accessible to anyone, on all different levels.'

Met de nadruk op accessible. Want J.W.Andersons prijzen zakken doorgaans niet onder de 1000 euro voor een sweater. De betaalbare zogenaamde Life Wear collection die Anderson voor Uniqlo gaat maken zal naar verluidt een goede mix van zijn Britse heritage en de comfort en kwaliteit van de keten worden, en items bevatten voor zowel vrouwen als mannen.

Andersons naam komt met deze samenwerking in een indrukwekkend rijtje dat al eerder de samenwerking met Uniqlo aanging, onder wie Carine Roitfeld, Jil Sander en Christophe Lemaire.

Komende herfst komt de collectie in de (online) winkels te liggen. Twee woorden, negen letters? Zeker. Maar hé, wel alvast één lichtpuntje in het donkere gat na de zomer to beat de herfstdip.

Fur, Room, Canidae, Crowd, pinterest
WireImage
J.W.Anderson vlak na zijn show afgelopen fashion week