Komende zondag staat het grootste modefeest van het jaar op het program. Ook wel de Oscars van de fashion-wereld genaamd. En dan niet vanwege het Oscar-onderdeel 'belangrijke prijzen uitreiken'. Nee, tijdens het Metropolitan Museum of Art's Costume Institute, kortweg het MET gala, staat de rode loper centraal. Eroverheen gaan namelijk de groten der aarde uit modeland; ontwerpers gearmd met hun favoriete model, volledig uitgedost volgens de dress code van het jaar. Plus alle celebrities en socialites die je kent. En die dress code is op haar beurt weer volledig geïnspireerd op de tentoonstelling die die avond gevierd wordt en in première gaat in het beroemde museum.

The Art of the In-Between

Slechts één keer eerder in de geschiedenis van het MET gala stond die tentoonstelling in het teken van een modeontwerper die nog in leven is; legende Yves Saint Laurent in 1983. De tweede keer staat aanstaande zondag te gebeuren. Rei Kawakubo, de Japanse modevisionair achter het invloedrijke Comme des Garçons is de hoofdrolspeelster dit jaar. En voor iedereen wiens kennis over deze iconische vrouw niet verder reikt dan de Supreme-collaboration die deze maand uitkwam, is het MET's Rei Kawakubo/Comme des Garçons: The Art of the In-Between een absolute must-see en het ticket naar New York meer dan waard.

Ook voor alle anderen overigens.

Clothing, Footwear, Eyewear, Leg, Trousers, Human body, Street, Road, Standing, Outerwear, pinterest

De tentoonstelling illustreert hoe Kawakubo's merk de afgelopen vijf(!) decennia cutting-edge kleding en accessoires maakte. En ook continu voorliep in alles daaromheen; zoals het openen van pop-up shops, het doen van bijzondere samenwerkingen, etc.

Van origine was Comme des Garçons - opgericht in 1969 - een sportlabel dat verkocht werd in boetieks in trendy wijken in Tokyo, zoals Ginza. Kawakubo genoot geen modeopleiding, wel werkte ze als freelance stilist na een korte carrière in de reclamewereld. Ze startte met het ontwerpen van kleding toen ze als stilist nooit de kledingstukken kon vinden die ze nodig had in haar shoots, en maakte al snel furore in die nieuwe functie.

In 1980 had Comme des Garçons 150 franchisewinkels verspreid door Japan. Om ook buiten Japan bekendheid te krijgen toog Kawakubo het jaar daarop naar Parijs Fashion Week. Na twee shows lag ook Europa aan haar voeten.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VVXv8tJFUGc[/youtube]

Hiroshima's revenge

Tijdens de derde show in Parijs, de 'Destroy'-show in 1982, stuurde Kawakubo modellen de catwalk op in inktzwarte neo-Gotische kleding met camouflageverf op hun gezicht gesmeerd. De collectie bevatte leggings met manchetten van sweaterstof aan de enkels, deconstructed jassen en tunieken en haar inmiddels beroemde oversized knitwear vol gaten, dat Kawakubo grappend 'Comme des Garçons-kant' noemde.

Zelden kwam zoiets voorheen door de keuring van het strenge Parijs modejournaille. Deze show was de uitzondering.

'Few if any spectators were left blasé,' schreef Judith Thurman in haar artikel voor de New Yorker in 2005. 'And some went home dumbstruck with rapture, while others lobbed back at the invader what they perceived as a blast of barbarity, tagging the look 'Hiroshima's revenge.'

Fashion, Military, Runway, Military uniform, Uniform, Fashion design, Infantry, Military organization, Soldier, Army, pinterest

Kawakubo ontwierp representatieve kleding ten gunste van draagbare abstracte mode, en toen ze haar titel van designer veranderde naar kunstenaar, was het hek van de dam.

'I never intended to start a revolution,' zou Kawakubo in 2005 aan de New Yorker vertellen. 'I only came to Paris with the intention of showing what I thought was strong and beautiful. It just so happened that my notion was different from everybody else's.'

Dress, Hat, Costume accessory, One-piece garment, Headgear, Fashion, Costume hat, Day dress, Costume design, Costume, pinterest

In de loop der jaren werd die unieke stijl alleen maar duidelijker: heftige deconstruction, onafgewerkte zomen, losse flappen stof, androgynie, asymmetrie... En dat laatste niet van het laffe soort, maar het totale negeren van het menselijk lichaam als basis voor een outfit. Ware architectuur voor kleding was het. Mouwen aan een item die totaal niet op elkaar leken, jassen die eerder een kunstinstallatie waren dan een kledingstuk.

En ondanks die nogal uitdagende looks, wist Comme des Garçons een enorme, trouwe fanbase op te bouwen en te behouden. De belangrijkste verklaring daarvoor is dat Kawakubo de drager ondanks alle fratsen altijd comfort bood. Ongemak(kelijkheid) liet ze over voor de aanschouwer van de kleding.

Het moge duidelijk zijn dat in een wereld waarin iedereen achter elkaar aanloopt, mensen als Kawakubo nodig zijn. Misschien nu wel meer dan ooit.

En we danken de Japanse vanaf deze plek alvast voor de ongetwijfeld onvergetelijke rodeloperverschijningen van aanstaande zondag. Als we alvast wat voorzetjes mogen geven... Kim K., kijk je mee?

Clothing, Sleeve, Textile, Pattern, Winter, Outerwear, Style, Collar, Headgear, Street fashion, pinterest
WireImage

Uiteraard doen we maandagochtend op ELLE.nl uitvoerig verslag van het MET gala.

PS: meer lezen over Rei Kawakubo? Check dit interview van Business of Fashion met haar naar aanleiding van het MET gala.

Van: Esquire US