De Burberry-ruit. Hij was er flink wat jaren geleden, viel van z'n sokkel zo het 'foute' circuit in, werd daarna met een wat ironische inslag weer opgepikt, maar belooft vanaf nu serieus weer terug te komen.
Burberry's chief creative officer Christopher Bailey stopte de print in zijn 'See Now, Buy Now'-show tijdens Londen Fashion Week.
Slimme zet, want zo borduurt Bailey voort op de buzz die hij eerder al met Gosha Rubchinskiy – streetwear-koning en critical darling – rondom de ruit creëerde, door de ruit al overal in Rubchinsky's s/s '18-mannencollectie te stoppen.
Het was, kortom, een moment; eentje waarop een vruchtbare Rubchinsky-Bailey-samenwerking ontstond. Bewijs? Burberry's collectie van gisteren zag er frisser uit dan ooit – onmiskenbaar Brits, bovenop op de tijdgeest – en dat had zonder twijfel ook met Gosha's invloed iets te maken, die aanwezig was bij de show en een van de contributors was van de bijbehorende foto-expositie, 'Here We Are.'
Het iets nuchtere, minder perfecte en jeugdigere gevoel van Gosha zag je nu ook bij Bailey. De interpretatie van Burberry werd minder stijf door de mash-up van plastic regenjassen, baseballpetjes, broches en expressieve knits, die mijlenver afstaan van sommige vroegere looks van Burberry, die een soort military-meets-boarding school-vibe hadden.
Het frisse zat 'm niet alleen in de kleren, maar ook in de casting (van Adwoa Aboah tot Kaia Gerber), de front row (Stormzy, Cleo Wade, Selah Marley en een fist-pumping Cara Delevingne), en de muziek (vintage Pet Shop Boys.)
Het was, kortom, Bailey's sterkste collectie sinds tijden; en dat dus allemaal meteen nú te koop.