Héél goed nieuws van Gucci!

Opdat de rest nu snel mag volgen.

Meest gelezen

Gucci stopt met bont! Het modehuis, dat valt onder luxeconglomeraat Kering, heeft gisteravond laten weten vanaf haar spring/summer 2018-collecties geen bont meer te gebruiken op jassen, tassen, truien, schoenen of welk ander product dan ook. Bovendien sloot het huis zich aan bij de inmiddels welbekende Fur Free Alliance, een organisatie die als doel heeft om het doden van dieren voor hun vacht, zo snel mogelijk volledig uit te bannen – als onderdeel van een groots duurzaamheidsplan.

Advertisement - Continue Reading Below

Fur-get it

De CEO van Gucci, Marco Bizzarri, maakte met een speech, gehouden tijdens The London College of Fashion, het nieuws wereldkundig. En gaf kort daarvoor een interview aan Business of Fashion. Daarin liet hij weten dat ze het gebruik van bont niet meer van deze tijd vinden:

'I don't think it's still modern and that's the reason why we decided not to do that. It's a little bit out-dated. Creativity can jump in many different directions instead of using furs.'

Meest gelezen

Hear, hear!

Gucci is gelukkig niet het eerste grote modehuis dat aankondigt te stoppen met bont. Oa Calvin Klein (al in 1994!), Ralph Lauren (in 2006), Tommy Hilfiger (2007), Hugo Boss (2015), Stella McCartney (altijd leer- en bontvrij geweest) en Dries Van Noten gingen Gucci voor. Maar Gucci is ook verre van het laatste bedrijf dat een dergelijk statement maakt. Nog steeds wordt, ondanks het feit dat faux fur dankzij de huidige technieken haast niet van echt bont te onderscheiden is, door veel labels gekozen voor de real deal. Met name door Italiaanse modehuizen. Nu Gucci, sinds de aanstelling van creative director Alessandro Michele (die volgens Bizzarri nauw betrokken was bij de beslissing), wereldwijd een van de toonaangevendste merken is geworden, is het dus heel goed nieuws dat het modehuis dit statement maakt. Het zou zomaar eens kunnen leiden tot een groot gevolg in de mode-industrie.

Bizarri liet daarover weten:

'Being socially responsible is one of Gucci's core values, and we will continue to strive to do better for the environment and animals. With the help of HSUS and LAV, Gucci is excited to take this next step and hopes it will help inspire innovation and raise awareness, changing the luxury fashion industry for the better.'

Het besef dat de beslissing om fur-free te gaan voor een huis als Gucci niet louter voortkomt uit de wil om diervriendelijk te zijn, maar óók omdat een steeds groter deel van Gucci's clientèle (inmiddels zo'n 50 procent) bestaat uit jongere modeliefhebbers die over het algemeen bewuster kopen, trekt bovendien hopelijk ook veel andere labels over de streep. Evenals het feit dat luxe e-tailers als Net-A-Porter en The Outnet (in 2017) en Selfridges (al in 2005) aankondigden niet langer items van of met bont te zullen in- en verkopen.

Op de website van Bont voor Dieren vind je een overzicht van alle modemerken en retailers (high- en low-end) die anno 2017 bontvrij zijn.

Overigens had de CEO van Gucci gisteravond, op Wereldmeisjesdag, nog meer goed nieuws te melden. Gucci gaat 1 miljoen euro doneren aan Unicefs Girls Empowerment Initiative dat strijdt voor onderwijs en betere gezondheidszorg voor tienermeisjes wereldwijd.

Wij zeggen: goed bezig.

4 aanstaande trends die je nu nog niet snapt, maar over 6 maanden sowieso gaat dragen >