Dit keer in Like a pro: hoe haal je je recht in een kledingwinkel?

We vroegen Joyce Donat, woordvoerder van de consumentenbond, naar drie veelvoorkomende situaties.

Je koopt iets, een week later ga je terug naar de winkel en zie je dat jouw item in de sale hangt. Kun je het verschil terugkrijgen? 'Helaas moet ik mededelen dat je in deze situatie niet the lucky one bent. Je hebt in dit geval geen poot om op te staan. Winkeliers zijn niet verplicht het verschil terug te geven, tenzij zij de laagsteprijsgarantie bieden. Bij kleine particuliere winkels geven ze vaak nog wel aan dat hun uitverkoop binnenkort zal beginnen. Maar bij grote ketens hoef je dat niet te verwachten.'

Maar wat als je het bonnetje nog hebt? Kun je het dan terugbrengen en voor de nieuwe prijs kopen? 'Ook dat hangt volledig van de winkel af. Een dag te vroeg gekocht is gewoon pech hebben. Maar er zullen ook heus wel winkels zijn die het wel goed vinden dat je het omruilt, dat is goed voor de klantenbinding. Ik zou dus zeggen, give it a try.'

Moet je genoegen nemen met een tegoedbon? 'Dat hangt erg af van de situatie. Is er iets kapot buiten jouw schuld? Dan heb je zeer zeker recht op je geld terug. Neem in dat geval geen genoegen met een tegoedbon. Je hebt namelijk garantie op een product, daar is de winkelier verantwoordelijk voor. Een andere situatie is wanneer het kledingstuk te klein is, of je het toch niet mooi vindt, waardoor je besluit het terug te brengen. In deze context moet je soms genoegen nemen met een tegoedbon, omdat jij de verantwoordelijke bent.'

Je hebt iets gekocht en binnen een week gaat het al kapot. Je hebt het echter al gedragen, en je hebt ook geen bonnetje meer. Wat nu? 'Ten eerste moet je kunnen aantonen dat je het artikel een week geleden hebt gekocht. Gelukkig betalen de meeste mensen tegenwoordig met een bankpas, je bankafschrift is bewijsmateriaal. Wanneer je cash hebt betaald, is het puur afhankelijk van hoe coulant de winkelier is of die iets voor je gaat doen. Vervolgens kijkt de winkelier of het duidelijk is dat het probleem niet jouw schuld is. Bij verkleuringen, een naad die is gescheurd of een trui die na een week al gaat pillen, is dat vaak onmiskenbaar. In deze gevallen heb je recht op reparatie, een nieuw exemplaar of je geld terug.'