Na Jil Sander, Helmut Lang en Hedi Slimane stort ook ontwerpster Veronique Branquinho zich opnieuw op ready-to-wear na een afwezigheid van een aantal jaar. De Belgische ontwerpster – bekend van haar klassieke doch draagbare looks – is in het kader van de relaunch van haar label de samenwerking aangegaan met de Italiaanse fabrikant Gibò Co. SpA. Haar eerste collectie, spring 2013, zal in september over het Parijse plankier gaan.

CRISIS

Even een resumeetje. Want waarom verdween Branquinho eigenlijk uit de spotlights? De economische crisis was wat haar de das om deed. De laatste collectie van zowel haar dames- als herenlijn was die voor s/s 2009. De bedoeling is nu dat Branquinho samen met Gibò het merk weer op de kaart gaat zetten bij kwaliteitswinkels, te beginnen met een kleding- en schoenencollectie. En later zullen accessoires volgen.

‘Before, I had an independent company. I was responsible for everything,’ vertelt de Belgische over haar samenwerking met Gibò aan WWD. ‘In this new situation, it feels so comfortable, because I’m only busy with the creative part.’ En met die creativiteit zit het ongetwijfeld wel snor. Branquinho behoorde eind jaren negentig tot een select groepje talentvolle Belgische ontwerpers als Raf Simons, Olivier Theyskens en A.F. Vandevorst. En de break van de afgelopen tijd heeft de designer naar eigen zeggen een fris nieuw perspectief gegeven.

 
BRANQUINHO-HANDTEKENING

‘When you have to start again, it’s not easy, but then once I started, it’s always been a very intuitive process, in a way, for me. I didn’t want to throw away everything that I did in the past, but I also think I’ve been evolving as a person, and I hope you can see this also translated in my work.’ Aldus Branquinho. Kleine tip van de sluier: volgens de designer herself kunnen we iets meer volwassen ontwerpen verwachten, voor iets minder exclusieve prijzen dan voorheen. Maar verder zal de Branquinho-handtekening zeker te herkennen zijn.

Lezen: de designer ABC van Veronique Branquinho >