We gaven het al aan; het onbetwiste hoogtepunt van de gisteren gestarte Parijse modeweek is de show van het huis Balenciaga. De modewereld staat te popelen om te zien wat wonder kid Alexander Wang voor ons in petto heeft. De gloednieuwe creatief directeur van het Franse modehuis – in november vorig jaar werd na een lange radiostilte eindelijk bekend gemaakt dat Wang in de voetsporen van Nicolas Ghesquière zou treden – is nog maar één nacht verwijderd van zijn debuutshow. Wat kunnen we verwachten? Een kleine samenvatting van feiten slash geruchten volgens Fashionista.com.

Wat we al wisten: Wang zal showen in een ‘intieme sfeer’. Een salonshow dus, in plaats van een groots catwalkspektakel. Om welke locatie het precies ging, was nog niet out in the open. Tot nu. De achterkamers van de Balenciaga-showroom op de Avenue George V it is. ‘The storage space,’ zoals Wang het naar verluidt noemt. En de presentatie zal in twee sessies worden ingedeeld; één voor de schrijvende journalisten en inkopers en één voor de fotografen.

SUZY MENKES

Over wat we kunnen verwachten van de collectie: François-Henri Pinault (hoofd van PPR, het moederbedrijf van Balenciaga) lichtte aan modejournalist Suzy Menkes een kleine tip van de sluier op: ‘We kwamen vrij snel tot het besluit dat we willen dat Balenciaga toegankelijk is, met een bepaalde jonge, sportieve noot.’ En laat dat Mr. Wang nou wel liggen.

 
Over het gerucht dat de ouders van Wang betrokken zouden zijn in kledingfabricage in China en Wang zelf Mandarijn spreekt en daardoor the job kreeg toegewezen (de Europese modehuizen focussen momenteel massaal op de Chinese markt): ‘Beide niet waar,’ liet Wang aan – daar is ze weer – Suzy Menkes weten. Zijn familie zou geen achtergrond hebben in kledingproductie en hij zelf zou amper een kom rijst kunnen bestellen in zijn ‘moedertaal’.

ANNA WINTOUR
Over wat hem dan wél de uitverkorene maakte: er wordt gefluisterd dat Anna Wintour weleens een grote vinger in de pap zou kunnen hebben gehad. ‘Hij heeft zoveel charme en enthousiasme,’ zei de Vogue US-hoofdredacteur eerder over hem. ‘Hij is nooit humeurig en zijn bedrijf is erg succesvol. Hij is een goed man en fashion is lucky to have him.’ Naar verluidt zou ze Wang ook op het hart hebben gedrukt dat hij het zichzelf nooit zal vergeven als hij een aanbieding van Balenciaga af zou slaan. Tja en als Anna Wintour het zegt, dan gehoorzaam je.
 

Even terugblikken: de laatste catwalkshow van Nicolas Ghesquière voor Balenciaga >

Over het verschil tussen Wangs eigen lijn en wat hij met Balenciaga wil doen: ‘Mijn eerste reactie [op het krijgen van dé baan, red.] was: ‘Ik ben zo drukbezet, ik zet me voor 110 procent in voor mijn eigen label,’ liet Wang weten. ‘Toen dacht ik aan de mogelijkheid om mijn team uit te breiden en de kans te krijgen om alle dingen in uitvoering te kunnen brengen die ik in mijn achterhoofd had. Ik doe iets totaal anders dan wat ik hier [bij Wangs eigen label, red.] doe.’

Over het modehuis Wang: we hoeven naar het schijnt niet bang te zijn dat zijn eigen label in de vergetelheid raakt. Dit jaar alleen al worden er vijftien nieuwe flagshipstores geopend, voornamelijk in Azië overigens.

Morgenochtend om 9.15 uur sharp staat de presentatie van Balenciaga op het program. Na afloop vind je de beelden natúúrlijk hier op de site.

Wat heeft Parijs Fashion Week a/w 2013 nog meer te bieden? >