New York Fashion Week – part 4

ELLE hoofdredacteur Cécile Narinx rondt af in New York.

Meest gelezen

Een mooie manier om de dinsdag te beginnen: een frontrow seat bij Matthew Williamson, met vol zicht op alle luxe outfits in paradijsvogelkleuren. Matthew deed, net als Donna en Diane en Marc en eigenlijk iedere ontwerper die goed nadenkt over de huidige barre tijden, gewoon waar hij goed in is: luxe, vrolijke kleren maken voor mooie, uitbundige meisjes. Jurkjes met mooie rijke kaleidoscoopprints, leren broeken, overdreven veel bont in naturelversie, maar ook in turquoise en roestbruin geverfd.

Advertisement - Continue Reading Below

 

Verder mooie tailored leren/stoffen jassen en Missoni-achtige zigzagprints en goudlamé jurken met juwelenversieringen, onder andere op het lichaam van Nederlands model Kim Noorda. Geen outfits om mee naar de Super de Boer te gaan, maar dat moet je natuurlijk ook niet willen, in een Matthewtje. Williamsons-fans Santigold, Zoe Kravitz en Rachel Zoe die aan de overkant frontrow zaten hielden stug de zonnebrillen op.

Meest gelezen

 

 

DIESEL BLACK GOLD

Bij Diesel Black Goldeen paar uur later was het fully packed, met vooraan onder anderen Roberta Myers en Joe Zee (bekend van Stylista) van zusje ELLE USA. De show opende met een trompetsolo en een jazzcombo: thema was twenties en thirties jazz. Feeling blue, een verwijzing naar de crisisjaren en naar de gouden jazzjaren.

 

Resultaat was een tikje gloomy collectie met veel blauwen, beiges en grijzen, wol, tweeds, knits, satijn en Prince of Wales ruiten. Voor de vrouwen desalniettemin sexy met corsetdetails en uitsparingen op heupen en rug, een prachtige make-up en dito haar & styling. Nederlandse modellen Bette, Lara en Iekeline liepen mee, deejay Joost van Bellen deed de muziek, die van jazz overliep in Nirvana¹s Smells Like Teen Spirit.

 

 

G-STAR RAW

De New York Raw collectie van het Nederlandse merk G-Star werd geshowd in de Hammerstein Ballroom. Voorafgaand aan de show mochten we even backstage waar een volledig Nederlands team aan de slag was: visagiste Ellis Faas, haarstilist Taco Stuiver en stilist Ruud van der Peijl.

 

Ontwerpers Michiel Keuper en Francisco van Bentum borrelden de spanning alvast weg met campagne-fotograaf Anton Corbijn en een aantal G-Star angehauchte celebrities: Natasha Bedingfield, Emanuelle Beart, Mischa Barton en Benicio del Toro. De show was stevig en duidelijk en onderstreepte waar G Star voor staat: functionele, authentieke maar high end denim met een twist.

 

Rode draad in de collectie: broeken met een laag kruis en strakke pijpen, lieve A-lijn jurkjes met stoere details: een laklaag of rivetringetjes gebruikt als pailetten en stoere uniformjasjes met elegante leren piping. Showstopper: de enorme 'bontjas' van uitgeplozen jeans (weken handwerk) en ELLE's persoonlijke favoriet: een zwarte tuxedojumpsuit. Benicio del Toro sloot af met een gesproken songtekst van Joy Division (Candidate), waarop de muziek van twee pianistes overliep in... Joy Division uiteraard.

 

En daarna was het feesten geblazen, met Keuper en van Bentum, met fotografen Morad Bouchakour en Guy Offerman die aanschoven, met modellen Cato en Milla die ook op de dansvloer kwamen. De volgende ochtend was er nog net tijd om even de fonkelnieuwe megagrote en ultraluxe Diesel super flagship op 5th Avenue te bezoeken en te constateren dat Renzo Rosso heeft uitgepakt. Midden tussen het posh publiek schitterde een gigantisch Only the Brave-reliëf (de Diesel hanenkam) aan de buitenpui: in your face! Een beter en brutaler bewijs dat de Italiaanse bravoure Rosso geen windeieren heeft gelegd, is er niet.

 

 

COMING UP...

Ondertussen gaan de shows door, maar is uw hoofdredacteur weer in Amsterdam. Mijn volgende report komt uit Parijs, maar eerst vertrekt moderedacteur Antoinette nog naar Londen en later, met chef mode Esther, naar Milaan. Hou ELLE.nl goed in de gaten voor hun reports!

 

Cécile Narinx, hoofdredacteur ELLE