Waarom gingen Gigi, Bella, Kendall en alle it-modellen met tulband de catwalk op?

Alles wat je moet weten van de Marc Jacobs lente-zomer 2018-show.

Meest gelezen

Marc Jacobs sloot gisteren de New York Fashion Week, zoals verwacht, af met een bang. Hoewel het modehuis kampt met dalende verkopen, zijn de shows altijd even spectaculair, én herbergen ze vaak een nodige boodschap. Dit is wat je moet weten.

1. Er waren veel bekende vrienden

De front row werd bevolkt door paparazzivriendelijke beroemdheden zoals Nicki Minaj, Emily Ratajkowski, Charli XCX, Courtney Love, Dianna Agron en Kaia Gerbers' ouders Cindy Crawford en Rande Gerber.

Advertisement - Continue Reading Below

2. Er was ook genoeg ruimte voor Instagram-itmodellen

Debutant en modelieveling Kaia Gerber mocht de show sluiten. Ze was niet alleen: alle Insta-itmodellen van nu liepen mee, zoals Gigi Hadid, Kendall Jenner, Taylor Hill, Bella Hadid en Winnie Harlow. Zie de looks hier.

Meest gelezen

3. Geruisloos was een ding

Anders dan vaak het geval is, gingen de modellen en complete stilte de catwalk op; pas daarna werd de stilte verbroken.

4. De gasten kregen deze teksten voorgeschoteld

5. En gezichtsbedekking was ook een ding

Van geen enkel model was het haar te zien, want de modellen droegen doeken ontworpen door Stephan Jones. Haarstylist Guido van Redken – die als taak had het haar onder de doeken in model te brengen – legt uit dat de keuze voor de tulband werd gemaakt omdat het 'street' en tegelijkertijd 'couture' is. 'Using a head treatment gives you instant style,' legt Guido uit, waarmee hij refereert aan een uitspraak van Diana Vreeland, voormalig hoofdredacteur van de Amerikaanse Vogue .

Of het ook een stiekeme referentie is aan het gesprek du jour om meer vrouwen met hoofddoeken op de catwalk toe te laten – omdat dit ook een representatie is van de vrouw – blijft in het midden. Maar de hoofddoek in de markt zetten als een stijlobject, een kledingkeuze, maakt het direct behapbaar voor een grote groep mensen; dat zou een manier kunnen zijn waarop Marc Jacobs zo de hoofddoek wellicht een beetje meer toegankelijk en democratisch maakt.

6. En dan waren er nog de ogen

Haal je de aandacht van het haar, dan gaat er automatisch wat extra aandacht naar de ogen. Make-upartiest Diane Kendall creëerde dan ook zes verschillende cat eyes, geïnspireerd op de jarenvijftig, -zestig en -negentig. Cool.

Millennial pink zat? Nee: de kleur neemt New York Fashion Week over >

Bron: Elle