Ruim twee dagen na de opening is een ding duidelijk: Istanbul Fashion Week is vooral een feestje dat de wereld moet laten weten dat Turkije een westers land is. Tijdens de talrijke catwalkshows en daaromheen, op de omringende beursvloer, is geen plaats voor hoofddoeken, sluiers en anderszins bedekkende kleding.


Hip, bloot en sexy is de trend. Wie niet weet dat ook in Turkije de opkomende Islam een dagelijks discussiepunt is voor iedereen die hier woont, weet dat na deze Fashion Week ook niet.


Waarom dit land zo haar best doet hier een westers imago te creëren? Simpele zaak: de textiel- en kledingindustrie is een van de belangrijkste sectoren van de Turkse economie. Vorig jaar exporteerde Turkije voor circa 23 miljard US dollar aan textiel- en kledingproducten en was daarmee de vijfde grootste exporteur in de wereld.


KEIHARDE CASH
Het zijn de westerse modehuizen die hier de bestellingen plaatsen, Duitsland en omringende landen voorop. Maar de concurrentie van nog goedkopere productielanden (China, Egypte) hijgt in de nek van Turkije. Het gaat hier dus duidelijk om keiharde cash, en een uitgesproken creatieve Turkse handtekening op modegebied is daarbij vooralsnog moeilijk te ontdekken.


Maar wie weet wat de komende dagen nog in petto hebben, want het modefeestje is nog niet afgelopen...