Vanaf 5 september barst het rondreizende spektakel van de vier grote modesteden los. En dat betekent dat de eerste nieuwtjes binnenstromen.

PINNEN MAG
Zo lanceert Pinterest dit seizoen een heuse fashion week hub; pinterest.com/fashionweek. Het social media platform ging hiervoor de samenwerking aan met meer dan honderd grote namen uit de modebizz, van The Style Network tot ELLE en van Garance Doré tot Huffington Post Style en Nordstrom. Deze magazines, websites, retailers en bloggers zullen allemaal dagelijks gaan pinnen over ‘hun’ fashion week. Volgen dus!

LAFAYETTEKETET
Galeries Lafayette blaast ook op de feesttoeter. Tijdens de kick-off van de Parijse modeweek (de afsluiter van de vier) gaat het Franse luxe warenhuis de samenwerking aan met graffiti artist André Saraiva voor een bizarre stunt. Saraiva zal om 20.00 uur aan een touw van de superhoge flagshipstore van Lafayette afdalen om een enorm billboard met de tekst ‘Mode in Love’ van zijn kunsten te voorzien. De band Citizens zal tegelijkertijd optreden. Vijf teaserfilmpjes met daarin bekende designers, modellen en dansers rondwandelend in het warenhuis moeten het spektakel vanaf 4 september op de website en facebookpagina aankondigen.

Jolly! Manolo Blahnik showt tijdens de Britse modeweek >

FASHION STREET
In Londen haakt de British Fashion Council handig in op het feit dat steeds meer highstreetlabels en budgetketens zich aansluiten bij fashion week. Zoals wij in Amsterdam immer een downtown-programma hebben (modisch vermaak toegankelijk voor publiek), zal tijdens de aankomende Londense modeweek de Oxfort Street nu ook volledig in het teken staan van mode voor het publiek. Van mode events in de flagshipstores van modehuizen tot heuse catwalkshows en persoonlijke stylingsessies. Een tripje naar Londen in het verschiet? Bekijk hier het hele program.

 
DOWNSIZING
Oscar de la Renta vindt fashion week juist weer te massaal geworden. Net als Tom Ford eerdere seizoenen, kiest de New Yorkse designer er dit keer voor veel minder gasten uit te nodigen voor zijn catwalkshow. ‘Since people can see the show so soon afterwards online, megashows lose the reason of why we're showing,’ verklaart hij aan WWD. ‘It's important for certain industry professionals to look at the clothes and see them. They shouldn't have to go through 30,000 people, and 10,000 who are trying to take pictures of all those people who are totally unrelated to the clothes.’ Nee, De la Renta is duidelijk niet onder de indruk van de bloggerhype.

Zal John Galliano alweer zijn plekje in het atelier van Oscar de la Renta hebben gevonden? >