Letterlijk. Het onderwerp van deze keer was namelijk ‘forces of nature’, met als doel een fijne balans te vinden tussen vakmanschap en innovatie. En als iemand die twee dingen knap combineert, is het Iris van Herpen wel.

AZIATISCHE INVLOEDEN
De elf looks uit de gloednieuwe Beyond Wilderness-couturecollectie liepen dan ook uiteen van draagbare stukken tot ware kunstwerken; precies zoals we van de Nederlandse gewend zijn. De welbekende grote, ronde schouders, het skeletmotief en de korsetvormen deden wederom hun intrede, maar Van Herpen showde ook Aziatische invloeden met een lange asymmetrische Kimono-esque jurk met hoge split, waarin knappe borduursels waren verwerkt.

Zien: de volledige haute couture-collectie van Iris van Herpen >

PRIMEUR
Iris van Herpen deed bovendien iets tijdens de coutureweek wat nog nooit iemand heeft gedaan: een 3D-jurk de catwalk opsturen. De ontwerpster creëerde de robe met 3D-printtechnologie van het Belgische bedrijf Materialise. ‘Het is spannend om samen met Iris van Herpen haar complexe geometrische ontwerpen tot leven te wekken,’ verklaart Sven Hermans van Materialise in de persverklaring. ‘3D-printing maakt het mogelijk om complexe vormen snel en uit één stuk te vervaardigen, iets dat met geen enkele andere kledingproductiemethode mogelijk is.’

Needless to say dat de collectie een staande ovatie verdiende.

Wat stuurde Raf Simons gisteren voor Dior het plankier op? >