‘Prada’s most important collection to date for spring/summer 2013 at Milan Fashion Week’, Amazing! Very Cyber 1960s! Incredible! Beautiful!'. Zomaar enkele quotes van onze internationale modecollega’s. En ook wij kunnen – op wat bontjasjes na – niet anders dan onder de indruk zijn. Congrats Miuccia!

Cyber 1960’s? Had gekund. Maar inspiratie bleek Miuccia uit iets heel anders te hebben gehaald, zo legde ze na de show aan onze Britse collega’s van ELLE uit. ‘De hele collectie is gebaseerd op de onafhankelijke geest van de vrouw en het onmogelijke voor vrouwen'. Ik probeerde stoerheid en het poëtische gedeelte met elkaar te mixen aangezien dit hoofdzakelijk is waar vrouwen in de realiteit mee moeten dealen,’ vertelde ze WWD later backstage. ‘De kledingstukken zijn de expressie van deze onmogelijke droom.’

There’s a new kid in town! De limited edition Doctor Bag van Prada, speciaal voor fashion week >

Daarnaast bleek de collectie ook te zijn gebaseerd op rechthoekige gevouwen vormen én op een symbolische bloem. Ja, die gevouwen stoffen en de vrolijke madeliefjes (die als rode draad door de collectie liepen) waren niet te missen. Maar waar kwamen dan die duidelijk zichtbare Japanse invloeden vandaan? Die gebruikte ze om ook weer ‘een harde rigoureuze benadering’ aan de collectie te geven, ‘die tegelijkertijd ook weer zachtheid gaf’. En ja, ook het gebruik van bont (in een zomercollectie!) kwam niet uit de lucht vallen. ‘Ook weer een symbool van onmogelijkheden,’ aldus Miuccia. ‘Er wordt ons zo veel verboden. Ik heb het gevoel, net als velen misschien, dat we tegenwoordig een bepaald gedrag moeten vertonen, dat we niet meer decadent mogen zijn.’

MAARTJE VERHOEF
Een diepe achterliggende gedachte dus. Maar hoe vertaalde deze ‘niets is onmogelijk’-boodschap zich naar een kloppende collectie? De show opende (met de 15-jarige Nederlandse Maartje Verhoef, die exclusief door Prada werd geboekt!) met een stel little black dresses en mantelpakjes met – ja toch wel – jaren zestig allure. Om in de loop van de show over te gaan op driekwart pantalons, tricot playsuits met fietsbroekjes (denk: opa’s hansopje) en high waist hotpants, tops en jassen van zwart bont met madeliefjes all-over, een dusterjas, een stel prachtige hooggesloten knielange robes met driekwart mouw en een boel kimono-like tops. Met peplums en – inderdaad – mooie origami-achtige vouwlagen.

 
ITALIAANSE GEISHA'S

Maar de hoofdrol was toch wel weggelegd voor het schoeisel. Een geisha-achtig kuithoog ‘sokje’ met een gestrikt lint dat tussen de tenen doorliep over de wreef van de voet, kwam in een veelheid aan varianten voorbij. Van slechts het sokje tot enorme plateaus eronder (nu en dan van hout met een groot gat in het plateau) tot een metallic boot en een shoeboot met lint rondom de enkel – naar de eeuwenoude afgebonden geishavoetjes. Moet je zelf gezien hebben. Bekijk hier de hele Prada s/s 2013-collectie >

 
De kleuren: vrij sober; zwart, wit, mosgroen, zilver, goud, (zacht)roze, nachtblauw, rood en mintgroen.
De accessoires: kleine clutchtasjes met kort chuncky kettinghengsel, bontclutches met bloemenprint en boxy handtassen waarop het bloementhema ook vrolijk doorgetrokken werd, schakelarmbanden en grote hoekige zonnebrillen met dik montuur en enorme ‘wenkbrauwen’ met bloemenprint.
Haar & make-up: felrode geisha-lippen, en vastgezet haar met een enorme pony van piekerig naar voren gekamd haar.

Ook zien: Alberta Ferretti s/s 2013 >