Vorige week kondigde Burberry’s Christopher Bailey al zijn nieuwe showsysteem aan: nog maar 2 shows per jaar, waarin de mannen- en vrouwencollecties tegelijk worden gepresenteerd, direct op het seizoen. Wat dus betekent dat het modehuis zich met haar shows niet zozeer meer richt op inkopers en modejournalisten, maar direct op de consument. En waarempel: de eerste volgers melden zich.

Tom Ford liet dit weekend weten zijn aanstaande New York Fashion Week-show te cancelen. Én pas in september weer terug te zijn, met een show bomvol dames- en herencreaties. Het ‘see-now-buy-now’-model noemen ze het ook wel. Tegen die tijd is Fords a/w 2016-collectie namelijk direct van de catwalk te shoppen.

Ook het Parijse label Vetements dat nu volop in de kijker staat vanwege zijn bejubelde (hoodie)collectie, heeft op dezelfde dag als Tom Ford te kennen gegeven vanaf januari 2017 eveneens het roer om te gooien. En dat zou wel eens kunnen betekenen dat hoofdontwerper van Vetements, Demna Gvasalia, die Alexander Wang onlangs opvolgde als creative director bij Balenciaga, dit ook bij zijn nieuwe werkgever zou kunnen doorzetten.

‘In een wereld waarin alles ontzettend snel gaat, is de huidige manier van het showen van een collectie (vier maanden voordat-ie verkrijgbaar is voor consumenten) een ouderwets idee dat niet langer zin heeft, verklaart Tom Ford in een officieel statement zijn keuze nader. ‘We hebben volgens een modekalender en -systeem geleefd dat niet meer van deze eeuw is. Onze consumenten willen vandaag de dag een collectie zien die meteen verkrijgbaar is. Modeshows en de traditionele modekalender zoals we hem kennen, werken niet langer zoals ze voorheen deden. Het kost ons enorm veel geld en energie om een event te organiseren dat enthousiasme genereert veel te ver voordat de collectie daadwerkelijk te koop is voor de consument. De collectie showen wanneer hij ook net in de winkels komt te hangen zal een verbetering zijn en het mogelijk maken om het enthousiasme dat door een modeshow is gegenereerd om te kunnen zetten in verkoopcijfers en tegemoet te komen in het verlangen van de klant om de kleding meteen te kunnen krijgen op het moment dat ze die willen dragen.'

In tegenstelling tot Tom Ford zal Burberry wel aanstaande (Londen) Fashion Week a/w 2016 nog meepakken.

Wát is-ie nu weer van plan? Kanye zoekt 1200 modellen voor zijn New York Fashion Week-show >