De show draaide letterlijk en figuurlijk om model Kristen McMenamy, die de show opende, dik en breed door de vele jassen die ze droeg. Een voor een werden de jassen door Viktor en Rolf zelf afgenomen en op een ander model herschapen en herschikt.

ZIEN! BEKIJK HIER DE COMPLETE SHOW VIKTOR & ROLF A/W 2010 >

Bloedstollend secuur werk, door het vele knoop- en ritswerk, gevolgd door honderden ogen. De zenuwen van Viktor en Rolf waren zichtbaar en voelbaar, wat de show tot onder de huid deed komen. Toen Kirsten eenmaal compleet afgepeld in een huidkleurige bodysuit stond, begon het van voren af aan, net als bij hun collectie Russian Doll uit (1999).

Bekijk: Céciles foto's bij Viktor & Rolf a/w 2010 >

SUPER-SUPER-SUPERGOED
De hele collectie werd uitgevoerd in zwart, zilver en een beetje wit en draaide om techniek, om kennis van couture, om materialenmix en omkeerbaarheid (van buiten praktisch, van binnen luxe en vice versa) en om utility-details als koorden, klinknageltjes, tunnels en ritsen. De laatste stuks, op de andere modellen nog jurken, bleken op Kirsten bloedstollend mooie jassen. Slepen werden kragen en mouwen – en het publiek werd ontroerd en wild enthousiast.

Duik meteen backstage tussen de modellen bij Viktor & Rolf a/w 2010 >

Terecht uiteraard, want eens te meer werd duidelijk wat de forte is van het duo: technische virtuositeit en conceptueel denken. In de woorden van de hoofdredactrices van ELLE Belgique en ELLE België die we even later front row naast ons troffen bij Ann Demeulemeester: ‘Jullie hebben misschien minder grote designers dan bij ons, maar het duo dat jullie hebben is echt super-super-supergoed.’

Cécile Narinx, hoofdredacteur ELLE

ELLE à Paris! Volg Parijs Fashion Week op de voet >