Terwijl moeder natuur ons trakteert op heerlijk voorjaarsweer, zijn onze gedachten bij de slachtoffers in Japan. Want hoe anders is het daar; waar de ene na de andere ramp zich voltrekt als gevolg van woeste natuurlijke oerkrachten.


FUKUSHIMA
Een aardbeving van 9,0 op de schaal van richter en een daaropvolgende tsunami ontnamen vrijdag in het noordoosten van Japan ruim 3300 mensen het leven. Nog steeds worden er duizenden mensen vermist. En alsof dat allemaal nog niet erg genoeg is, dreigt er ook gevaar vanwege vrijgekomen radioactiviteit door explosies in de kerncentrale Fukushima, naar aanleiding van de aardbeving en haar naschokken.


EXIT FASHION WEEK
Zij het op compleet andere schaal, ook de Japanse modewereld – net als vele andere industrieën in het land – wordt (economisch) getroffen door de natuurramp. Veel winkels hebben hun deuren moeten sluiten. Zo heeft H&M bijvoorbeeld de deuren van tien filialen dicht moeten gooien wegens beschadigingen aan de panden.

Ander nieuws is het cancellen van Japan Fashion Week. De modeweek stond gepland voor 21 tot 25 maart. Eerder werd al bekend gemaakt dat een aantal events zouden worden afgelast, waaronder het officiële eindfeest van de Fashion Week. Maar ook steeds meer designers, die zouden showen of een event zouden organiseren, haken af. Niet in de laatste plaats omdat mode op het moment niet echt hoog op de aandachtagenda staat. Onder hen Marc Jacobs, die nu geld wil gaan doneren aan het Rode Kruis in Japan.

Ook de Japanse modeketen Uniqlo stelt zich gul op. Zij doneert maar liefst zeventien miljoen dollar, plus nog eens 8,5 miljoen uit de CEO’s eigen zak. Beautygigant Shiseido doet ook een duit (lees: 1,2 miljoen dollar) in de zak van het Rode Kruis.

CELEBS TO THE RESCUE

De eerste hulpacties van artiesten komen ook op gang. Haantje de voorste Lady Gaga is er vroeg bij. Zij doneert 250.000 dollar, die ze bij elkaar schraapte door de verkoop van speciale We Pray For Japan-armbandjes.

De videoclip Just Can’t Get Enough van de Black Eyed Peas werd een paar dagen voor de Tsunami in Tokyo opgenomen. De bandleden besloten de videoclip te beginnen met een steunbetuiging aan de slachtoffers en af te sluiten met een link naar het Rode Kruis.

ELLE JAPAN
Tot onze grote opluchting heeft het goede nieuws ons bereikt dat onze collega’s bij ELLE Japan ongedeerd zijn. Wel is net als vele winkels en andere panden in de hoofdstad, hun kantoor vooralsnog gesloten en zal het even duren voor alle werkzaamheden weer op gang komen.

Zoals onze hoofdredactrice Cécile Narinx in correspondentie met Japan verwoordde, bidden en hopen wij voor onze collega’s en hun geliefden dat hen niks overkomt. Nu en in de toekomst. En wensen we hen alle energie en hoop toe die ze nodig hebben.

Ook doneren? Ga naar de website van het Rode Kruis.