Hulde aan H&M. Waar eerdere designer-collabo’s al vér voor er überhaupt een schets tot leven was getoverd uitlekten, wist de Zweedse modeketen haar nieuwste deal goed geheim te houden. Erdem voor H&M? Missoni voor H&M? Azzedine Alaïa voor H&M? Er werd al druk gespeculeerd wie-o-wie toch next in line zou zijn na de succesvolle Lanvin ♥ H&M-collectie november vorig jaar. Maar Versace? Nee, die zag niemand aankomen.


BUDGET VERSACE

Misschien omdat je het luxe en een tikkeltje over-de-top label niet snel linkt aan een budgetketen? Misschien omdat nog maar weinig Italiaanse modehuizen de krachten bundelden met H&M? Of komt het doordat creatief directeur Donatella Versace ons in 2008 nog op het verkeerde been zette? Toen verkondigde de platinablonde designer op NY Mag nog dat we vooral géén Versace diffusion line bij H&M moesten verwachten, zolang zij de lakens uitdeelde bij het modehuis. ‘Ik respecteer iedere designer die dat wel doet’, aldus Donatella, ‘maar de reden waarom ik het niet doe, is omdat ik erg hard werk om Versace in de luxury section te positioneren. Ik denk dat ‘t verwarrend zou zijn om het merk bij H&M te verkopen.’ Toch van gedachten veranderd, Donna?


Tja, geef haar eens ongelijk; H&M bood haar de mogelijkheid een dames-, heren-, pre-spring- én home-collectie te ontwerpen voor de keten. Niet eerder bevatte een designersamenwerking naast kleding ook interieurartikelen zoals kussens en een beddensprei. Hoe het ook zij, inmiddels is Donatella niets dan lovend over haar nieuwe vrinden bij H&M. ‘Ik ben heel enthousiast over onze samenwerking met H&M en om op deze manier haar brede klantenkring te bereiken’, aldus de designer in een officiële verklaring. ‘De collectie is typisch Versace, en perfect voor H&M en Versace-fans wereldwijd.’

Versace slaat met Neerlands trots Saskia de Brauw een geheel nieuwe weg in >


WELKOM BIJ DE CLUB
Donna is in goed gezelschap bij de designers for H&M-clan. We noemen een – hou je vast – Karl Lagerfeld, Sonia Rykiel, Jimmy Choo, Stella McCartney, Matthew Williamson, Viktor & Rolf, Roberto Cavalli, Comme des Garçons en Lanvin die Versace al voor gingen. Net als die van de concullega’s, is de Versace-collectie gemaakt van exclusieve materialen doch voor een H&M-prijs dé kracht van de designer-collabo’s.

Verder verklapt Donatella dat de ontwerpen uit veel leer, prints, kleur en uitbundigheid bestaan – we hadden niet anders verwacht van het flamboyante modehuis – en spreekt Margareta van de Bosch, creatief directeur van H&M, over iconische Versace-ontwerpen in een nieuw jasje. 'Een feestelijke collectie, perfect voor het aankomende partyseizoen’. Vriend van de sterren en modeblogger Bryan Boy – u kent ‘m wel – is ook niet te beroerd ons via Twitter nog een scoop toe te schuiven. ‘Donatella discloses: ‘It´s gonna be.... rock & roll!!!!’, luidde zijn tweet enkele minuten geleden.


SNEAK PEEK!
Moesten we het bij eerdere aankondigingen van designersamenwerkingen nog doen met onze eigen verbeelding, van de Versace voor H&M-collectie is er meteen al beeld vrijgegeven. Hoera! Bekijk hier een sneak peek!

Slim: tijdens Versace’s Menswear show gisteren in Milaan maakte Donatella meteen van de gelegenheid gebruik in één van de robes uit de H&M-collectie over de catwalk te paraderen.


GIANNI VERSACE
Versace werd in 1978 opgericht door Donatella’s broer Gianni. Hij creëerde uitdagende en revolutionaire jurken op basis van klassieke thema’s met een provocerende twist, maar wel met een feilloos oog voor belijning. Donatella Versace is sinds 1997 creatief directeur van het imperium en zet in die functie het werk van broerlief voort. Onder haar leiding groeide het merk uit tot een mondiaal modehuis waarbij luxe en glamour de boventoon voeren.

Nichtje Allegra Versace slaat naar verluidt ook aan het ontwerpen voor haar befaamde familielabel >

De eerste lijn ligt zoals gezegd vanaf 17 november 2011 in ongeveer 300 H&M-winkels wereldwijd en is natuurlijk ook via de online shop verkrijgbaar. De pre-spring-collectie vind je vanaf 19 januari 2012 in de (digitale) schappen.

We zijn benieuwd of de Versace voor H&M-collectie net zo'n slagveld teweeg zal brengen als jaren terug bij de lancering van het eveneens Italiaanse Cavalli voor H&M...