Azzedine Alaïa deed deze week niet alleen een boekje open over zijn afwijzing van Christian Diors aanbod om John Galliano op te volgen als hoofddesigner van het modehuis. Hij liet zich ook uit over concullega Karl Lagerfeld.

‘Gelukkig zijn vrouwen dol op me en kopen ze mijn kleren, in tegenstelling tot Karl Lagerfeld’, vertelt Alaïa in een interview met Virgine Magazine. ‘Hij is nooit zo geliefd geweest als ik. Ik hou niet van zijn mode, zijn visie, zijn houding. Hij is te veel een karikatuur, hij heeft nog nooit een schaar in zijn handen gehad. Dat betekent niet dat hij niet goed is, maar hij is onderdeel van een ander systeem. De ene dag fotografeert hij, de andere dag maakt hij reclame voor Coca Cola. Ik ga nog liever dood dan dat ik mijn gezicht in een autoreclame zie.’

Al gelezen? Alaïa zal op Parijs Fashion Week voor 't eerst sinds lange tijd weer showen >

ANNA WIE?
Ook met Anna Wintour had Alaïa nog een modisch appeltje te schillen. ‘Anna runt de business heel goed, maar niet het modegedeelte’, ratelt de designer in hetzelfde interview met Virgine Magazine. ‘Als ik zie hoe ze gekleed is, geloof ik geen enkel moment in haar smaak. Ze heeft mijn werk jarenlang niet gefotografeerd, terwijl ik de best verkopende designer ben in de VS. Amerikaanse vrouwen houden van me, ik heb haar support totaal niet nodig. Anna Wintour houdt zich niet bezig met foto’s, ze doet alleen PR en zaken en ze maakt iedereen bang. Maar als ze mij ziet, is zij degene die bang is.’ Klare taal van Alaïa.

BELACHELIJKE BANANAS
Ook Giorgio Armani had onlangs zijn modehart op de tong liggen. Slachtoffers: Dolce & Gabbana en Prada. ‘Modehuizen waaronder, Dolce & Gabbana en Prada, hebben belachelijke collecties gemaakt die geen enkele man zal dragen’, liet hij volgens WWD na afloop van zijn menswear-show aan de Italiaanse pers weten. ‘Mode is tegenwoordig in de handen van banken en aandeelhouders, in plaats van zijn eigenaren.'

Om er nog een schepje bovenop te doen voegde Armani er nog aan toe dat hij géén commerciële dingen hoeft te maken. Dat zijn bedrijf geen schulden heeft, onafhankelijk is en kleding kan produceren die mannen knap en elegant maakt.

Om ’t geheel een positief staartje te geven: Azzedine Alaïa had voor één man in de modewereld gelukkig wel wat aardige woorden over. ‘Bill Cunningham… hij kent de mode beter dan wie dan ook. Altijd met zijn fiets in New York: he is crazy and I love him!

Meer moderumoer: de laatste ontwikkelingen rondom de rechtszaak van John Galliano >