Vul een museumzaal van het Metropolitan Museum of Art met het werk van wijlen Alexander McQueen en hop, een hit is geboren. Nu zit het MET sowieso niet om bezoekers verlegen, maar voor de creaties van Alexander McQueen stapte een wel heul groot publiek het pand binnen. Om precies te zijn: een slordige 661.509 bezoekers. Goed voor een achtste plek op het ranglijstje van meest bezochte exhibitions, waarmee het in goed gezelschap is van tentoonstellingen als Mona Lisa van 1963, Treasures of Tutankhamun van 1978 en het recente Picasso in The Metropolitan Museum of Art van 2010.


Grappig: tijdens de tentoonstelling kon je een miniversie van McQueens befaamde Armadillo Boot scoren >

‘De tentoonstelling was een elegante ode aan het kunstenaarstalent van McQueen’, liet Thomas Campbell, directeur van het MET, aan Vogue weten. ‘We zijn trots dat we dit met zo’n groot publiek hebben mogen delen, een publiek dat zo graag de genialiteit van de ontwerper wilde ervaren.’

SAVAGE BEAUTY
De tentoonstelling, Alexander McQueen – Savage Beauty genaamd, toonde een overzicht van het werk van de inmiddels overleden ontwerper. Om de toestroom aan te kunnen, opende het museum in het laatste weekend van de tentoonstelling tot middernacht de deuren, iets wat het tot dan toe nooit had gedaan.

Juistem, het laatste weekend. De tentoonstelling sloot zondag, dus een retourtje New York voor een eigen museumbezoek zit er helaas niet meer in. Maar niet getreurd: het museum bracht in april het prachtige boekwerk Savage Beauty uit, geïnspireerd op de tentoonstelling. Kun je dus gewoon vanaf een Hollands bankstel door de expositie bladeren.

Chapeau, McQueen!

Zien: Alexander McQueens modecampagne voor a/w 2011 >