Wie: Roos en Valerie, zelfbenoemde fabtastic founder en design diva van de webshop
Wat: 9straatjesonline.com, een webshop horend bij het winkelgebied De 9 Straatjes in Amsterdam
Waar: Hun kantoor aan de Herengracht
Opgericht: in 2011

Nog maar net begonnen en nu al onderscheiden met een heuse ELLE.nl Award. Dat doen de dames van 9straatjesonline.com niet verkeerd. Met hun unieke online concept, dat er ook nog eens tot in de puntjes verzorgd uitziet, steken Roos en Valerie gewoon écht met kop en schouders boven het Nederlandse webshoplandschap uit. We spreken de twee shopfanaten over hun shopplatform.

Jullie eerste reactie op de overwinning?
In koor: ‘Whoohoo!’
Roos: ‘Superblij en ook heel welkom na alle inspanning. Ik zie het echt als een klein kroontje op ons harde werk, want het opzetten van de webshop heeft best wat bloed, zweet en tranen gekost.’
Valerie: ‘En het maakt het vooral leuk dat ELLE ook echt aansluit bij de doelgroep die wij ook willen bereiken.’


Hoe is de webshop tot stand gekomen?
Roos: ‘Het idee is eigenlijk ontsprongen uit liefde én luiheid. Liefde voor de buurt (9 Straatjes, red.) met bijzondere producten. En luiheid, omdat je al dat moois eigenlijk ook vanuit je luie stoel wilt kunnen shoppen. Ik woon zelf vlakbij de 9 Straatjes, maar toch wil ik doordeweeks gewoon online kunnen shoppen en gemakkelijk en snel kunnen sorteren op prijs, merk of categorie. Dat gezellige shoppen kan dan lekker in het weekend als je de tijd hebt om tussendoor ‘n bakje koffie met vriendinnen te doen.’


Hoe hebben jullie winkeleigenaren enthousiast gekregen?
Valerie: ‘We zijn met een goed uitgewerkt plan op ze afgestapt.’
Roos: ‘Ze hadden eerst zoiets van ‘stay away van onze 9 Straatjes!’. Maar uiteindelijk hebben we hun vertrouwen gewonnen. Natuurlijk zijn wij commercieel, maar wél met behoud van het karakter van de buurt en de winkels. Het opstarten van de webshop heeft even geduurd, maar nu iedereen zo enthousiast is, komt er een soort algemene trots op de buurt. We hebben onze nek uitgestoken en nu ook echt iets neergezet dat succesvol is, dat is heel leuk.’

Weten wie er nog meer een ELLE.nl Award in de wacht sleepten? >


Wat is het allerleukste aan 9straatjesonline.com?
Valerie: ‘Dat we zoveel verschillende en leuke unieke producten in één webshop kunnen aanbieden. Wij inspireren de bezoeker door combinaties te maken van dure en exclusieve items met goedkopere en iets commerciëlere producten. En dat kan allemaal in één tas, één verzending én we pakken alles standaard als cadeautje in.’


Zelf ook webshop-addicts?
In koor: ‘Ja!’
Valerie: ‘Ik zoek echt naar iets specifieks en dat kan dan overal vandaan komen. Ook al is het bij een vrouwtje ergens in Engeland. Voor mijn kinderen heb ik hun hele kamers online besteld, van behang tot meubels.’
Roos: ‘Vooral ook met die sneeuw afgelopen winter tijdens Kerst. Dan ga je toch niet graag die besneeuwde straatjes door voor al je cadeaus. Laat het deze kerst maar sneeuwen!’


Niet bang dat de webshop de stenen winkels gaat overnemen?
Valerie: ‘Met ons initiatief juist niet!’
Roos: ‘Ik denk dat een fysieke winkel niet meer zonder online kan. Mensen zullen altijd blijven reizen en gewoon lekker willen winkelen. Er moet gewoon een goeie balans komen tussen fysiek en online, bijvoorbeeld met een platform zoals wij die nu bieden.’
Valerie: ‘En dan niet van die lelijke startpagina’s, maar sites met een hart en ziel.’


Jullie hebben een .com-extensie. Plannen voor het buitenland?
Roos: ‘Zeker! De site is nu bijna optimaal in het Engels en we hebben goede afspraken met onze verzendpartijen wereldwijd. Ook de betalingsmethodes zijn geregeld. Het is nu alleen nog een kwestie van marketing en daarmee zijn we druk bezig.’


Grote dromen voor de site?
Valerie: ‘Iets met Arie Boomsma! Haha.’
Roos: ‘Haha. Als ik echt mag wegdromen, dan verhuizen we naar een pand middenin de 9 Straatjes met winkelruimte erbij, waar we producten kunnen verkopen die we zelf inkopen en waar een grote tafel staat waar we op vrijdagmiddag lekker kunnen borrelen. Daarnaast wil ik het platform nog verder uitbouwen met colums, blogs, as seens, een e-magazine… En misschien wel andere steden adviseren met het opzetten van een soortgelijk platform.’
Valerie: ‘Ik zet vooral in op die borrels om 16.00 uur, haha. Nee hoor, ik zou het heel leuk vinden als we straks meer budget hebben voor eigen shoots en een pop-up store, zodat mensen online én fysiek bij ons over de vloer kunnen komen om inspiratie op te doen.’

Ook lezen: het Q&A met de collega-awardwinnaars van Winkeldochters.com >