Christian Louboutin die Yves Saint Laurent aanvecht om het alleenrecht op ‘zijn’ rode zolen, Jessica Simpson die een complete schoen van Louboutin kopieert, Dolce & Gabbana die niet kunnen lachen om de winkelnaam Dolce & Banana... Het beschermen van merknamen en ontwerpen is nogal een issue in de modewereld de laatste tijd.

 
Ook Gucci en Guess zijn om die reden al enige tijd alles behalve vrinden. De zaak die momenteel loopt, naar aanleiding van Gucci’s aanklacht tegen Guess om het kopiëren van hun logo en ontwerpen, kreeg onlangs weer een nieuwe wending door uitspraken van Guess CEO Paul Marciano.

 
Hoe zat de Gucci vs. Guess-zaak ook alweer in elkaar? >

 
'INSPIRATIE'

Hij getuigde naar aanleiding van een stevig verhoor van Gucci’s advocaten dat Guess 'inspiratie' haalt uit allerlei verschillende merken. En dat proces houdt onder andere in dat er naar Gucci’s werk wordt gekeken, maar niet alléén naar dat van Gucci. ‘That’s what design is,’ sprak Marciano volgens WWD. Wel gaf-ie aan zich zeker te hebben geschaamd voor de bizarre overeenkomsten tussen een Guess-schoen en die van Gucci (een schoen die tot stand kwam n.a.v. op dubieuze wijze verkregen inside info over Gucci’s fabriekssamples). Maar die schoen zou, zo beweert Marciano, meteen van de markt zijn gehaald.

 
Om zijn verklaring kracht bij te zetten betrok Marciano zelfs de court room bij zijn verhaal door te zeggen dat zijn designteam ook inspiratie zou kunnen halen uit het groen met gouden tapijt dat er lag. ‘Change the colors, tweak the pattern, and put it on a handbag.’

 
Het betere kopieerwerk: Jessica Simpson laat zich 'inspireren' door Christian Louboutin >