Geheel in het teken van ‘Cyber Monday’ (de drukste dag voor de online retailers, want vier weken voor kerst is hét moment om alle inkopen te doen), vertelt Christopher Bailey wat zijn inspiratiebron is voor de innovatieve wijze waarop het Britse modehuis zich online profileert. Wie dat dan is? Nou, de Amerikaanse elektronicagigant Apple.

Handig! Cadeau inspiratie voor de feestdagen van 2012 >

Ja, heus. Stiekem zagen we het wel aankomen, want Bailey heeft de technologische smaak goed te pakken. We noemen een verpletterende presence op facebook, het feit dat Burberry als eerste de hele wereld live liet meegenieten van de Burberry Prorsum-shows met fijne livestreams en geinige online projecten zoals fansite The art of the Trench. En in oktober opende het label ook nog de deuren van de allereerste Digitale Burberry-winkel.

Enfin, back to het iconische fruitstuk. Aan The Telegraph vertelt Christopher dat hij z’n dosis inspiratie van Apple haalt én een huge fan is. Vooral de consistentie van het merk spreekt hem erg aan. ‘Ik vind het mooi dat Apple je meezuigt in de wereld van Apple en dat je meegenomen wordt in hun opvattingen.’ ‘Met ruim 14.5 miljoen Facebook-fans, 1,4 miljoen Twitter-volgers en een batterij aan online projecten is het duidelijk dat technologie in het Burberry-DNA verankerd ligt. Technologie is een intrinsiek onderdeel van de meeste mensen hun leven, alles wat we moeten doen is die technologie te verweven in de structuur van het bedrijf.’ En dat blijkt aardig te lukken.

Of dit nu verder uit gaat lopen op een trenchcoat met ingebouwde iPod of een Macbook met Burberry-ruit, is nog maar de vraag. Ondertussen gooien wij vast ons online winkelmandje vol tijdens deze Cyber Monday.

Lees meer over Burberry’s innovatieve digitale strapatsen