FLOWERPOWER
Celia Birtwells prints komen op straat te liggen. Of nou ja.. haar kleurrijke creaties zullen binnenkort bij highstreetgigant Uniqlo verkrijgbaar zijn. De 71-jarige Britse designer dook diep in haar archieven en sloeg aan het schetsen van o.a. T-shirts, tops, cropped palazzo pants en tassen voor de Japanse keten, voorzien van haar signature bloemenprints. Een truc die ze in 2006 al eens voor Topshop uithaalde. Die capsulecollectie verkocht helemaal uit. De betaalbare Birtwell X Uniqlo-collectie (prijzen lopen uiteen van 12 tot 35 euro) ligt 21 maart in de winkels. Designers als Laura Ashley, Orla Kiely en Lulu Guinness gingen Birtwell al voor.

 
JA, IK WOL
De succesvolle ontwerper Narciso Rodriguez heeft er een titel bij. Woolmark Ambassador. Jawohl. De beste man tekende voor een job als boegbeeld van Woolmarks wereldwijde No Finer Feeling-marketingcampagne. En dat betekent dat-ie naast het uitlenen van zijn creatieve blik bij het maken van de campagne – waarin Alexander Wang, Vivienne Westwood, Marc Jacobs, Giorgio Armani en vele anderen hem al voorgingen – ook merinowol in zijn aankomende twee collecties zal opnemen. ‘Ik gebruikte vroeger wol als basis in mijn collecties. Deze samenwerking kwam dus heel natuurlijk tot stand. Ik ben een groot fan van wol,’ aldus Rodriguez aan Vogue UK.

 
WATCH HUNGER STOP
Michael Kors to the rescue. De Amerikaanse designer en voormalig juryvoorzitter van Project Runway slaat de armen ineen met de Verenigde Naties voor een langlopend fundraising-project om hongersnood wereldwijd tegen te gaan. Zijn bijdrage aan dit UN World Food Programme? Kors' doel is om geld in te zamelen én aandacht voor het programma te werven door middel van een serie campagnes en events. Bovenaan het menu: de lancering van twee uniseks horloges in maart, onder de slogan Watch Hunger Stop. Ieder verkocht horloge zal – schrik niet – zo’n honderd kinderen te eten moeten bieden. Geen slechte zaak.

Ook Vivienne Westwood komt (weer) in actie voor het goede doel >