De Nederlandse consumentenorganisatie Rank a Brand voert jaarlijks onderzoek uit naar de transparantie en duurzaamheid onder populaire modeketens in ons land en dit jaar ‘versloeg’ H&M haar 26 concurrenten en belandde op de eerste plek, wat haar het zogenoemde B-label oplevert. Oftewel de stempel ‘goed op weg in duurzaamheid’.

Preview! We neusden gisteren alvast tussen herfst 2013-items van H&M >

‘Wij zijn natuurlijk erg blij met de erkenning ‘meest duurzame modeketen’ in Nederland,’ zegt Helena Helmersson, Head of Sustainability bij H&M in een persbericht. ‘We werken elke dag hard om onze producten, ons bedrijf en de kledingindustrie te verduurzamen. Er moet nog veel gebeuren, maar de ranking van Rank a Brand bewijst dat we op de goede weg zijn en draagt er aan bij dat onze inspanningen transparant en toegankelijk voor consumenten zijn.’

Onlangs startte H&M nog een kledinginruilactie in al haar filialen >

A-B-C-D-LABEL

Ook Vero Moda, Vila en Pieces ontvingen een B-label. Tien modeketens kregen een C-label, waaronder Esprit, Zara en Gap. Negen modeketens staan op een D-label, waaronder C&A, V&D, de Bijenkorf, WE en Hema. En geen enkele modeketen in Nederland voldoet aan meer dan 75% van de twintig gestelde criteria die nodig zijn voor het A-label, waarmee je als ‘echt duurzaam’ bestempeld wordt.

De onderzochte modeketens zijn bovendien weinig transparant over de herkomst van hun kleding; alleen H&M publiceert een lijst van toeleveranciers. Over arbeidsomstandigheden (één van de belangrijke pijlers van duurzaamheid) gesproken; over de recentelijke ingestorte fabriek in Bangladesh, waarbij meer dan 700 medewerkers om het leven kwamen, deed H&M vandaag ook een persbericht de deur uit. Hierin betuigt de keten medeleven met de slachtoffers en wordt er aangegeven dat er in de fabriek in kwestie geen producten van H&M werden geproduceerd.

Frappant: uit een nieuw Greenpeace-rapport bleek dan weer dat o.a. Gap (door Rank a Brand voorzien van een C-label) zich wél schuldig maakt aan giftige lozingen in Indonesië >