Het gloedjenieuwe magazine gaat over… kleding. Letterlijk. Garment neemt één kledingstuk – de rok – en bekijkt dat van alle kanten. ‘In een modewereld waar zoveel gebeurt en een digitale wereld waarin je 24/7 snack sized-informatie tot je kan nemen, voelde we een behoefte aan focus,’ aldus de studenten van AMFI. ‘Daarom gaan we terug naar de kern van mode: het kledingstuk zelf.’

DIANE PERNET

Op de Garment-pagina’s vinden we modejournalist turned blogger Diane Pernet die – als steevaste rokkendrager - haar visie op rokken deelt, stewardessen en ballerina’s over mantelpakken en tutu’s en interviews met ontwerpers Peet Dullaert, Linda Erkens en David LaPort. Verrassend: óók het mannelijke gedeelte van de modebevolking kan zijn hart ophalen met Garment. Zo doet stilist Sonny Groo een boekje open over zijn (voormalige) rokkengarderobe en vinden we twee mannenshoots in Garment.

Het is niet de eerste keer dat studenten van het Amsterdam Fashion Institute een modetijdschrift maken – inmiddels schuiven ze het tiende tijdschrift in de (internationale) schappen, waarmee Garment een jubilieum-uitgave wordt. Zoals elk jaar verschijnt er maar één editie, in een kleine oplage. Hollen naar de kiosk dus, voor dit modeschrift aan je neus voorbij gaat.

HEBBEN?

Het drafje kan worden ingezet richting Atheneaum en The American Bookstore (beide op het Spui) waar Garment vanaf 6 juli voor € 9,95 in de etalage ligt. Kosmopolieten onder ons kunnen het tijdschrift ook uit de schappen van o.a. Londen, Parijs, New York en Berlijn vissen. Een productlijn van Garment iPhone-hoesjes, transparante clutches, ringen en armbanden worden verkocht in de By Amfi Store en iPad-bezitters kunnen de digitale editie vanaf 1 juli in de iTunes-store downloaden.