Het huidige economische klimaat en tegenvallende verkopen zijn de belangrijkste oorzaken, zo laat zijn pr-team weten. In het bericht dat zojuist in de inbox van Matthijs' directe contacten belandde neemt Mattijs zelf ook de tijd om zijn verhaal te doen:

‘Het was me zoveel liever geweest als dit een lichte ansichtkaart was geweest, met een beeld van een van mijn jurken tegen een avondlucht, met een korte regel over de kracht van schoonheid en al mijn liefs. Maar helaas schrijf ik je met nieuws van een andere orde. Ik ben genoodzaakt mijn werkzaamheden rond het label MATTIJS stop te zetten. Een lastige financiële start en uitblijvende groei nopen mij daartoe. Dat doet mij verdriet.'

'Want ik denk aan de prachtige successen, ik denk aan de betoverende shows, aan de prachtige vrouwen die ik gelukkig heb gezien in wat we maakten en ik denk aan het getalenteerde team waarmee ik dit alles heb kunnen realiseren. De tien collecties die we maakten zweven voor mijn geestesoog en ik kan niet anders zeggen dan dat het verbijsterend is dat het toch niet gelukt is dit label tot een commercieel succes te maken.’

Hij vervolgt: ‘De vragen die dat oproept over de huidige modemarkt, de positie van onafhankelijke ontwerpers en het stormachtige klimaat waarin mode nu verkeert, zijn wellicht voor een ander moment. Inmiddels heb ik een aantal ideeën ontwikkeld over wat er onder andere nodig zou zijn om mijn werk als ontwerper wel tot een nieuw succesvol businessmodel te laten groeien. Zoekend naar een nieuwe waarde en herwaardering van kleding en creativiteit in de modesector.’

TO BE CONTINUED
Ook bedankt Mattijs alle mensen die hem gesteund hebben in zijn avontuur en benadrukt hij dat hij de mode niet zal verlaten. ‘Daarvoor hou ik veel te veel van het vak, zelfs nu, in deze tijden van verandering, blijf ik dat voelen.’

Mattijs van Bergen lanceerde zijn eigen label in 2008 en wordt vooral geroemd om zijn vrouwelijke ontwerpen, sculpturale silhouetten, verfijnde drama en zijn meesterlijke plissé-werk. Voor de start van zijn eigen label had-ie al wat prestigieuze awards op zak, waaronder de Modern Femininity Award van de Lancôme Colour Design Awards in 2005. In 2012 won hij de Dutch Fashion Award - nota bene met een 'crisiscollectie', gemaakt van overblijfselen van eerder gebruikte materialen. En in 2013 volgde nog een nominatie voor de International Woolmark Prize.

De eerste reactie van ELLE's Hilmar Mulder: ‘Hoe jammer voor Mattijs, een ontwerper met zoveel talent, dat het niet gelukt is om zijn mode business te bestendigen. Terwijl hij Koningin Máxima al tot zijn klantenkring mocht rekenen.'

Mattijs, heel veel succes en sterkte gewenst namens team ELLE.

Ook modeontwerper Hans Ubbink moest gedwongen stoppen met zijn label >

Giorgio Armani beweert dat Dé Val Madonna’s eigen schuld was >

Victoria Beckham kijkt vooruit >

Dit zijn de nieuwe ontwerpers van Carven en Charles James >