H&M gaf vandaag alweer haar dertiende jaarlijkse duurzaamheidsrapport prijs. En dat is er niet één om onopgemerkt te blijven. We zetten de belangrijkste feiten op een rij.

> In 2014 heeft H&M een whopping 13.000 tonnen textiel verzameld via de inzamelingsactie in de winkels, die zal worden ingezet voor hergebruik. Dit staat ongeveer gelijk aan zo’n 65 miljoen T-shirts. In 2020 verwacht H&M dit aantal te hebben vergroot tot 100.000 tonnen.

> Ondertussen heeft de keten voor diens polyester producten 40 miljoen PET flessen gerecycled.

> 80 procent van het elektriciteitsgebruik komt van groene stroom tegen het einde van 2015. Een groot verschil met de huidige 27 procent.

> H&M heeft het aantal producten gemaakt van gerecyclede stoffen aan het einde van dit jaar ook met 300 procent verhoogd, zo luidt het streven.

> De keten heeft een ‘animal-welfare roadmap’ gelanceerd, met als doel 100 procent gecertificeerd wol te gebruiken in 2017, waarmee in 2015 een start wordt gemaakt.

> De toename in het gebruik van duurzame materialen ging van 11 naar 14 procent, en meer specifiek: het gebruik van duurzaam katoen van 15,8 naar 21,2 procent. In 2020 hoopt H&M dit op 100 procent te hebben.

> Al in 2013 publiceerde H&M al haar toeleveranciers; een niveau van transparantie waar nog niet veel merken en ketens aan toe zijn. In 2015 neemt H&M de volgende stap door ook informatie openbaar te maken over een flink deel van de leveranciers van hun leveranciers.

> Andere hoogtepunten in 2014 waren: vermindering van de CO2-voetafdruk, de lancering van de Conscious Denim-collectie en het uitrollen van het beleid voor een leefbaar loon.

‘De gedachte achter ons bedrijf is om mode én kwaliteit voor de beste prijs te bieden,’ reageert H&M's CEO Karl Johan Persson op het rapport. ‘Het gaat dan om de waarde, niet om de laagste prijs. Duurzaamheid is een belangrijk onderdeel hiervan.’

En ook Solidaridad, de ontwikkelingshulporganisatie waar H&M al jaren mee samenwerkt, laat in een speciaal persbericht weten: ‘Er is een groeiend besef dat duurzaamheid moet worden geïntegreerd in het economisch model van de sector als geheel, inclusief investeringen in de verduurzaming van de keten. H&M is hierin een voorloper en werkt er dagelijks aan. Hun programma voor een leefbaar loon is een goed voorbeeld. Dit wordt gecombineerd met het aanreiken van kennis en vaardigheden voor duurzame productie in de fabrieken, het betrekken van lokale belanghebbenden en H&M’s bewuste inkoopbeleid.’

Laten we hopen dat goed voorbeeld doet volgen.

Zien: de volledige H&M Conscious Exclusive 2015-collectie >

Zien: Doutzen, Adriana, Joan & Natasha voor H&M >

Je spaart straks met elke H&M-aankoop voor korting >