1.    Als je in de mode werkt, weet je hoe je kleding moet maken.
Als je aan iemand vertelt dat je in de modewereld werkt, krijg je meestal als eerst de reactie, ‘Oh, ben je een ontwerper?!’ De mode-industrie is een business, er zijn een heleboel verschillende carrière-opties. Van sales, marketing en PR, tot schrijven, styling of tech - en zo veel meer. Het grootste deel maakt niet daadwerkelijk kleding.

2.    Fashion Week is niet één groot, glamorous feest.
Ook al zie je op Instagram misschien alleen stijlvolle celebrity-feestjes, glamorous front-rows en weloverwogen streetstyle looks, achter de schermen wordt keihard gewerkt. Laten we maar zeggen dat die shows zichzelf niet in elkaar draaien. Daar gaat heel veel bloed, zweet en 'n gebrek aan slaap aan vooraf.

3.    Elke mode baas is Miranda Priestly.
De mythe dat iedereen die in de modewereld werkt een gigantische b*tch is, is echt niet waar. Net als in elk vakgebied zitten er heus wel wat kattige mensen tussen, maar niet elke goed-gehakte vrouw heeft automatisch een nasty attitude. De mode-industrie is klein en we zijn bijna allemaal collega’s én vrienden.

4.    Modemensen eten niet.
Ja, vele van ons houden van gezonde dingen, maar we weten ook hoe belangrijk koolhydraten zijn. Wij gaan net zo lief af en toe even langs de snackbar en we houden ook wel van een borreltje na het werk.

5.    Iedereen is van top tot teen gestoken in designerkleding.
Als er iemand is die een goede H&M- of Zara-vondst kan waarderen, is het wel een modemens.

6.    We shoppen de hele dag.
De meeste banen hebben niet veel te maken met shoppen. Tenzij je een personal shopper bent, spendeer je niet je hele dag in een kledingwinkel – oké, alleen tijdens de pauzes dan.

7.    Modemensen dragen geen platte schoenen.
Wanneer modemensen op kantoor werken, dragen ze ook heus wel eens laarzen of sneakers. We bewaren onze statement hakken vaak voor after-work hours.

8.    We brengen de meeste tijd door op feestjes, diners en events.
Fashion insiders moeten vaak verschijnen in de social scene, en dat Instragammen ze dan ook, maar dat is maar een klein deel van de job. Plus, ze werken vaak de klok rond.

9.    We willen iedereen een make-over geven.
In elke film die gerelateerd is aan een stereotype modepersoon zit wel een dramatische make-over moment, maar we willen écht niet iedereen transformeren in onze definitie van ‘stijl’. Werken in de modewereld betekent niet  per se dat je een stylist of personal shopper bent voor je vrienden en familie. Bovendien omarmen wij persoonlijke stijl en individualisme juist.

https://media.giphy.com/media/uHYzoByDyESSk/giphy.gif

Dit is de trend waar we he-le-maal weg van zijn >

Bron: HarpersBazaar.com