De spiksplinternieuwe webshop www.designers-united.com verkoopt écht goede, fijne items! Oprichtster Savana de Wit is bovendien pas 25 jaar jong. ELLE.nl belde haar even op en trof een zeer zelfverzekerde dame.

Wat is Designers United?
‘Een online webshop voor vrouwen met labels als Thelin, Sessun, Stella Nova, Best Behavior en Munthe Plus Simonsen.'

Dat was het?

'Nee! Iedere maand krijgt één talentvolle jonge ontwerper de kans zijn kleding op de site te verkopen. Ik vond andere webshops altijd een beetje saai en het is voor jonge ontwerpers bovendien moeilijk om verkooppunten te vinden.’

Wie mag het spits afbijten?
‘Joeri van Yper, afgestudeerd aan de Koninklijke Academie in Antwerpen.’

En wat heeft hij dat andere ontwerpers niet hebben?
‘Ik heb alle afstudeershows in Nederland bezocht, maar ook de shows van de Koninklijke Academie in Antwerpen. Daar zag ik veel theatrale shows, maar ook de show van Joerie. Joeri viel op omdat zijn collectie heel draagbaar was.'

Wat maakt hij voor moois?

'Hij heeft een prachtige wintercollectie ontwikkeld met zware materialen, grove breisels en grote knopen.'

Je bent pas 25 jaar. Wel meteen een hele verantwoordelijkheid, zo’n webshop.
‘Klopt. Maar dit is wat ik wil. Nadat ik was afgestuurd in 2007 wilde ik al voor mezelf beginnen, maar ik durfde de stap niet te zetten. Terwijl: je moet gewoon de knop omzetten.’

De knop omzetten?
‘Ja. Risico durven nemen! Tijd vrijmaken en een bedrijfsplan schrijven, daarmee naar de bank gaan en jezelf profileren. Maar het is niet voor iedereen weggelegd hoor. Je moet het wel écht willen. Het is veel meer werk dan je denkt.’

Vertel.
‘Ik weet nog hoe sommigen opmerkten: goh, wat leuk dat je een webwinkeltje gaat beginnen. Maar ik heb dag en nacht doorgewerkt. Zo heb ik alle productfoto’s zelf gemaakt en alle productbeschrijvingen geschreven.’

Wat is jouw favoriete item in de webshop?
‘De jumpsuits. Ik heb er ontzettend veel ingekocht, want ik denk dat ze heel populair worden deze zomer.’

Waar staat Designers United over vijf jaar?
‘Ik hoop dat het kan uitgroeien tot een online internationaal modehuis voor dames, heren en kinderen. Ik kan vooral niet wachten om met herencollecties te beginnen: het aanbod van webwinkels met stijlvolle herenkleding is in Nederland niet erg groot. Dit lijkt me een gat in de markt.’