De modewereld is onrustig. Op technologisch, sociaal en ideologisch vlak is er een revolutie gaande. Veranderende technologieën en ideeën, maar ook de snelheid van de mode-industrie maken het huidige systeem onhoudbaar. Met de 'overname' van social media, zes collecties per jaar en sterontwerpers die aangeven de snelkookpan van het systeem niet aan te kunnen, is de situatie in zijn oude vorm onhoudbaar. Door de verschuiving van man-vrouwdefinities, globalisering en daardoor het verdwijnen van de seizoenen, moet er gezocht worden naar een nieuw systeem.

NIEUWE SYSTEMEN?
Zoeken naar een nieuw modesyteem. Waarom en hoe eigenlijk? En hoe verhoudt de (aanstaande) modeontwerper zich tot dit nieuwe systeem? Hanka van der Voet, die voor de 10-daagse tentoonstelling New Fashion Perspectives podium biedt aan 23 jonge ontwerpers die hun visie geven op zes thema’s zoals sustainabilitynew technologiescraftsmanshipbody politicsnew materiality en social design, legt dit in een kort vraaggesprek uit.

Blue, Hairstyle, Headgear, Costume accessory, Fashion, Feather, Natural material, Animal product, Headpiece, Costume,

foto: Gino Anthonisse, MADODA © Anouk van Kalmthout

Er wordt al een tijd gesproken over een onhoudbaar modesysteem. Wat wordt daar precies mee bedoeld? 
‘Het tempo binnen het modesysteem ligt veel te hoog. Niet alleen high-fashion maar ook fast-fashion is enorm aan het overproduceren. Voor zowel ontwerpers al consumenten is dit nauwelijks bij te benen. Ontwerpers staan onder een gigantische druk. Neem de zelfmoord van Alexander McQueen in 2010 of de breed uitgemeten meltdown van John Galliano in 2011. We zijn onze bronnen; natuur en mankracht, aan het uitputten.’   

Wat betekent dit precies voor de consument?
‘De consument moet kritisch gaan bekijken wat hij/zij consumeert. Er was zo’n lange tijd zoveel onduidelijkheid over de oorsprong en productie van onze kleren, dat is nu aan het veranderen. Langzamerhand komt er steeds meer transparantie. Niet alleen de consument wilt helderheid over waar het product precies vandaan komt, ook retailers willen inzicht geven en krijgen in het productieproces.’

Lip, Hairstyle, Skin, Shoulder, Red, Joint, Style, Fashion, Dress, Neck,

foto: Charlotte Tydeman, Love Handles © Masha Mel

Welke rol is er voor de modeontwerper weggelegd?
‘De rol van de ontwerper is aan het verschuiven. Hielden ontwerpers zich vroeger vooral bezig met esthetiek, nu zie je dat zij zich ook buigen over de actuele tendensen en vragen vanuit de samenleving; nieuwe technologieën, bewuster produceren, kortom toekomstgericht werken. Bijvoorbeeld: deelnemer Phoebe Kowalska bevraagt met haar suvrival kit for overpopulation hoe je omgaat met het leven in de grote stad en je daarin je eigen plek vindt.’

Leuk, goed zelfs, al die geëngageerde ontwerpers, maar hoe duw je dat in een verdienmodel?
‘Dat is natuurlijk de grote vraag. Op de academies wordt nog steeds te weinig aandacht besteed aan hoe je een eigen label begint. Op de Fashion Masters (Hanka van der Voet is er interim Head of Fashion Strategy op ArtEZ red.) zien we dat veel afgestudeerde ontwerpers eerst werkervaring opdoen bij grote modehuizen of zelf research based projects starten. Barbara Langedijk die ook deel uitmaakt van de tentoonstelling is daar weer een voorbeeld van. Zij onderzoekt hoe je als jonge modeontwerper te werk kan gaan door middel van losse perfomance projecten.’

En wat is jouw rol als curator?
‘Ik wil een platform bieden aan beginnende ontwerpers die zich met actuele maatschappelijke vraagstukken bezighouden en daar ontwerpoplossingen voor proberen te vinden.' 

> New Fashion Perspectives, donderdag 14 april t/m zondag 24 april op de Looiersgracht 60 in Amsterdam.