Een sweatshop, midden op de Kalverstraat? Behoorlijk ironisch en confronterend, vind je niet? Dat is ook precies wat Schone Kleren Campagne en Mama Cash willen bereiken. Door een sweatshop na te bootsen, willen zij mensen in Nederland laten ervaren hoe de laaggeprijsde kleding die in sommige winkels in diezelfde straat te koop is, wordt gemaakt.

'GEWOON EEN WINKEL'
The Mad Rush conceptstore lijkt op het eerste gezicht een ‘gewone winkel’. Echter, als je achter het pashokje kijkt, word je geconfronteerd met een naaiatelier waar de kledingstukken vergelijkbaar zijn met wat je op dat moment in je hand hebt, en die in een veel te kleine, benauwde ruimte wordt geproduceerd. Je hoort machines ratelen, je ziet de vermoeide vrouwen aan het werk. Precies zoals een paar duizend kilometer verderop in Bangladesh of India een dagelijkse realiteit is. Daar werken mensen, voornamelijk vrouwen en meisjes, lange dagen voor een hongerloon in onveilige omstandigheden.

Engineering, Service, Workshop, Shelf, Science, Box,

 
BELANGRIJKE SCHAKEL
Voel je niet meteen heel slecht als je wordt geconfronteerd met een wereld die je liever zo ver mogelijk van je vandaan houdt. Met de sweatshop wil Schone Kleren Campagne de consument niet alleen met de neus op de feiten drukken, maar vooral laten zien wat je er zelf aan kunt doen om de situatie van deze vrouwen te verbeteren. Tara Scally, woordvoerster van Schone Kleren Campagne: ‘Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om ‘schone kleren’, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan.’

EXPOSITIERUIMTE
In de expositieruimte achter de sweatshop komen door middel van foto- en videomateriaal de arbeidsters zelf aan het woord en geven een kijkje in hun wereld en de manieren waarop ze zelf tegen het onrecht strijden. Ook zijn er vrijwilligers aanwezig met wie je in gesprek kunt gaan.

En dat winkelen dan? Dat moet je volgens de vrouwen in de naaiateliers vooral blijven doen. Zij hebben de westerse consument keihard nodig. Je moet alleen vragen blijven stellen. Waar komt mijn kledingstuk vandaan? Wie maakt het? Hoe wordt het gemaakt? En hoe zijn de lonen en de vakbonden geregeld?

Je kunt t/m zondag 15 juli ‘winkelen’ in The Mad Rush. The Mad Rush, Kalverstraat 101, Amsterdam.