We kennen allemaal het klassieke verhaal: kids van celebrities die via hun ouwelui vrij gemakkelijk de carrièreladder beklimmen – of 'm überhaupt niet hoeven te ‘beklimmen’. Vervelend soms voor de mensen die wel hard moeten knokken voor dezelfde faam, maar is het commentaar op de ‘lucky ones’ wel altijd zo terecht?

Neem Brooklyn Beckham. De 17-jarige oudste zoon van Victoria en David schoot eerder dit jaar op professionele basis foto's voor Burberry voor de parfumcampagne van rieker Brit, welteverstaan (die – best een stunt – live te volgen was via de social media-kanalen van het label). Sommige fotografen spraken er schande van. ‘Devaluation of photography,’ vond fotograaf Chris Floyd destijds.

Vooral het feit dat zijn ouders, David en Vic, juist aan den lijve hebben ondervonden wat het is om ergens hard voor te moeten werken (de twee hebben keihard geknokt voor hun eigen carrières, en zeggen deze normen en waarden ook aan hun kinderen over te brengen), irriteerde Floyd. ‘David and Victoria Beckham represent sheer willpower and graft. Especially her, she’s climbed that mountain all by herself. They represent hard work and then their 16-year-old year son comes along and it’s sheer nepotism,’ aldus de fotograaf tegen The Guardian.

Een andere professional, fotograaf Jon Gorrigan, twijfelde aan de daadwerkelijke skills van Brooklyn: ‘He’s obviously not going to be doing the lighting, he’ll have no clue of the programmes, the cameras or Photoshop.’

Gorrigan vervolgde zijn klaagzang aan The Guardian met: ‘It’s going to be so well managed – he’ll have the best hair and makeup, the best models, the very best equipment, so that the chance of any risk is greatly reduced. It infuriates me because I learned my trade and other photographers learn their trade but he’s not learning his trade. […] Names sell, don’t they?’

Pittige woorden. Juist omdat David een profvoetballer is, en Brooklyn ook een aardig balletje kan trappen, maar er zelf voor kiest zijn passie, fotografie, te volgen. Hij wil zelfs kunst en fotografie gaan studeren in Los Angeles. Als je een kijkje neemt op Brooklyns Instagram-pagina zie je dat hij hard werkt aan zijn portfolio, met veelal zwart-wit foto's, en hij en zijn camera haast onafscheidelijk lijken te zijn. 

instagramView full post on Instagram

 
Nu zijn we een half jaar verder en is er een nieuwe campagne van Burberry uit, wederom geschoten door Brooklyn. Dit keer ook in kleur, maar opnieuw voor geurenlijn Brit. En nu komt het interessantste: de volledige modellencast bestaat – net als bij de vorige Brit-campagne – uit Britse nieuwkomers. Allemaal onervaren modellen, geschoten door een onervaren fotograaf dus. Wat is daar nu zo erg aan? Je hoort Kate Moss nu toch ook niet klagen dat de modellen in de campagne wannabe’s zijn?

Plus: Burberry staat erom bekend jong talent een springplank te bieden – van modellen tot muzikanten, en nu dus ook fotografen in spe. ‘Brooklyn has a really great eye for image and Instagram works brilliantly for him as a platform to showcase his work. His style and attitude were exactly what we wanted to capture the spirit of this new fragrance campaign,’ aldus Burberry’s creatief directeur Christopher Bailey.

 
Afijn. Ik snap de punten van Floyd en Gorrigan wel, maar als ik naar de foto’s in kwestie kijk neig ik toch meer naar de gedachte: 'hij is een beginnend fotograaf en maakt geen onaardige foto’s. De beste borst jaagt zijn droom na en volgt zijn passie. En, oké, kreeg daarbij een klein zetje door zijn bekende achternaam. Lijkt me niet veel mis mee, toch?

Bekijk hieronder Burberry’s campagne en oordeel zelf.

Eyewear, Face, Nose, Vision care, Mouth, Lip, Glasses, Hairstyle, Chin, Style,
Nose, Lip, Mouth, Hairstyle, Eye, Chin, Forehead, Collar, Eyebrow, Style,
Hair, Nose, Mouth, Lip, Hairstyle, Eye, Chin, Eyebrow, Style, Jaw,