Zara ligt weer onder vuur. Dit keer niet omdat ze ontwerpen van kunstenaars jatten, maar vanwege hun prijskaartjes. Het zit zo:

Wanneer je in Amerika bij Zara shopt, zie je op de prijskaartjes vaak de prijs in euro's staan. Onhandig? Zeker. Maar de winkelketen maakt hier schijnbaar ook misbruik van. Zara-shopper Devin Rose voelt zich zelfs zo genept dat ze de modegigant nu heeft aangeklaagd voor een whopping 5 miljoen dollar.

Wat wil het immers; Rose kocht een stel items bij Zara en liep naar de kassa om af te rekenen. Ze wist niet uit haar hoofd wat de wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro was, dus wat ze uiteindelijk af moest rekenen was nog een verrassing. Eenmaal thuis aangekomen zocht ze het toch nog even uit en wat bleek? Zara had een wel erg ruime omrekensom gemaakt.

Zo moest een shirt van € 9,95 eigenlijk $11,26 kosten, maar werd door Zara $17,90 gerekend. Da's nogal een aardig verschil. Devin Rose laat in haar aanklacht weten dat de winkelketen expres euro's op de prijskaartjes heeft staan om shoppers te verleiden met een lagere prijs. Als je vervolgens bij de kassa staat, kom je echter van een koude kermis thuis.

Als Rose's aanklacht door de rechtbank als gegrond wordt gezien, kan dit betekenen dat heel veel Zara-shoppers in Amerika een settlement kunnen krijgen. En dat zal een flinke duit voor de winkelketen gaan kosten...

Zara heeft inmiddels tegen de website The Fashion Law gereageerd over de zaak en laat weten:

'Zara USA vehemently denies any allegations that the company engages in deceptive pricing practices in the United States. While we have not yet been served the complaint containing these baseless claims, we pride ourselves in our fundamental commitment to transparency and honest, ethical conduct with our valued customers. We remain focused on providing excellent customer service and high-quality fashion products at great value for our customers. We look forward to presenting our full defense in due course through the legal process.'

De verdediging van Devin Rose laat weten dat ze dit statement van Zara 'bizarre and desperate' vinden. De advocaten roepen daarnaast mensen in Amerika die rond dezelfde tijd als Rose bij Zara hebben geshopt op om zich bij hun te voegen, zodat ze een sterkere zaak hebben en eventueel ook een deel van het settlement-bedrag kunnen krijgen.

Wordt vervolgd dus...