De productieperiode van deze ELLE viel precies samen met de productie van veel afstudeerscripties en het regende interviewverzoeken van studenten en van onze eigen stagiairs. Ik kreeg vragen over hoe ik het modelandschap ervaar (dynamisch), en mijn werkdag (ook), en wat ik van influencers vind. Influencer vind ik vooral een heel raar woord. Het doet denken aan hypnotiseur, iemand die met voorbedachte rade een ander zijn of haar wil oplegt. Inspirator klinkt veel positiever als je het mij vraagt. En dat deden ze.

Influencer vind ik vooral een heel raar woord. Het doet denken aan hypnotiseur, iemand die een ander zijn of haar wil oplegt

De meest gestelde vraag: 'Gelooft u nog in print? Om eerlijk te zijn werd ik eerst afgeleid door dat 'u' – maar aangezien iedereen het maar blijft zeggen accepteer ik 'u' nu schoorvoetend als nieuwe werkelijkheid. Terug naar de printkwestie. Liggen studenten journalistiek of media daar echt van wakker? Stond die vraag nog in een oud lijstje scriptietips of was hij wellicht ontsproten uit het brein van een gefrustreerde docent? Mijn antwoord was dan ook steeds: geloof jíj nog in print?

Misschien een beetje flauw, maar ik wilde het echt weten. Voor mij is het geen vraag. Ik geloof in het nu, in media en dus ook in print. Natuurlijk, print is in verandering maar nog steeds niet vervangbaar door iets anders. Het is de allerbeste plek om uitgebreide modeseries te laten zien, om tekst, illustraties en fotografie samen te laten smelten in in een spannende vormgeving en uit te weiden over hoe bepaalde trends ontstaan.

Iedereen gaf een soortgelijk antwoord. Dat swipen, scrollen en klikken ook fijn kan zijn, maar dat de magie van papier 'm zit in dat het langzamer geproduceerd wordt en dat je het beter kunt bewaren. Dat ze voor papieren bladen die met zorg en liefde gemaakt zijn tijd maken. Dat het idee erachter, de sfeer en de kledingstukken goed te zien zijn, dat er plek is voor duiding.

Maar hoe draag je een trend als fluffy of new grunge als jezelf meer sportief bent, of klassiek?

Die duiding vind je zeker in dit trendissue. Na de shows die we afgelopen februari bezochten in Kopenhagen, New York, Londen, Milaan en Parijs, begon het grote filteren. ELLE's modeteam destilleerde een serie trends en gaf ze opvallende namen: fluffy, Americana, de-klassieke-print-maar-dan-anders, corduroy, bruintinten, praktische pakken en new grunge. Maar hoe draag je een trend als fluffy of new grunge als jezelf meer sportief bent, of klassiek? Inspiratie volop daarvoor in de modeseries, waarvoor drie stylisten aan het werk gingen met dezelfde tien trends, elk voor een ander stijltype. Verder een uitgebreid trenddossier en een modecollege over het Vetements-effect – dan weet je waarom je een hoodie op je lakleren rok ineens een goed idee vindt.

Naast al die kleren ook een heerlijk pleidooi om onze tieten weer te omarmen en waarom we vrouwen met een grote mond en lef om regels aan hun laars te lappen, moeten koesteren. Dat alles op dik papier, om in te knippen, uit te scheuren, om te vouwen, aan te kruisen, op te prikken en te bewaren. Probeer dat eens met je laptop of mobiel.

Love,

- Edine

Je vindt ELLE augustus nu in de kiosk, of neem een – flexibel! – abonnement. Net zo handig.

Magazine, Publication, Beauty, Advertising, Model, Album cover, Photography, Book cover, Photo shoot, pinterest
Justine Leenarts

Dit vindt ELLE's columnist Liesbeth Rasker over de toekomst van influencers >